Nový boom v čínské dopravě. Jízda na sdíleném kole se stala módním trendem | E15.cz

Nový boom v čínské dopravě. Jízda na sdíleném kole se stala módním trendem

ČTK/AFP

Jízdní kolo si pronajmete prostřednictvím mobilní aplikace, pak ho necháte stát, kde chcete, a to všechno v přepočtu za pět korun na hodinu. Tento nový typ sdíleného kola se v Číně prudce rozvíjí a jeho ambiciózní propagátoři věří, že se jim ho podaří exportovat do zahraničí.

Tato koncepce dodává kolu, kdysi symbolu chudoby v zemi, módní nálepku. Podle jejích tvůrců se tak omezí zácpy v ulicích a sníží se emise z automobilů.

"Doufáme, že naše malá kola budou mít velký vliv," uvádí Davis Wang, generální ředitel podniku Mobike, který program sdílených jízdních kol zahájil loni v Šanghaji. Během necelého roku firma rozmístila statisíce oranžových jízdních kol ve 13 čínských městech.

Její velký pekingský rival Ofo, stejně jako další místní provozovatelé, sází na 700 milionů Číňanů, kteří surfují po internetu prostřednictvím mobilního telefonu, a na to, jak jsou v Číně nesmírně populární platby chytrým telefonem.

Klasické systémy pronájmu bicyklů typu Vélib ve Francii umožňují pronájem kola jen z určité stanice do jiné. Mobike a Ofo toto omezení zrušily.

Důkaz, že se Čína skutečně změnila: Podívejte se na fotografie mladých žen

Prostřednictvím mobilní aplikace si uživatel během několika sekund odblokuje řetěz u sdíleného kola na ulici. Když dojede na potřebné místo, upevní zase kolo na řetěz a zaplatí přímo mobilem. Jízdní kolo je možné zanechat kdekoli.

Zákazníků společností Ofo a Mobike je dnes v ulicích Pekingu a Šanghaje plno. "Jestliže se nám podaří přesvědčit statisíce lidí v každém městě, aby používali kolo jako dopravní prostředek, bude to mít významný sociální dopad," říká nadšeně Davis Wang.

Ofo a Mobike umožňují uživatelům překonat za nepatrný obnos vzdálenost mezi bydlištěm a stanicí metra či autobusu. Obyvatelé tak nemusejí volat taxi nebo si kupovat automobil, čímž se sníží i škodlivé emise.

"Tam, kde není metro a kde je doprava obtížná, umožňuje pronájem kola zajet kam chceme," vysvětluje devětadvacetiletá Chu Chung. "Jezdit na kole je ochotno čím dál tím větší množství lidí," tvrdí.

Severočínské městečko Pching-jao: Poklad pro milovníky historie

Bicykl, který byl v letech 1960-1970 pro Čínu charakteristický, ztratil později svou popularitu. Číňané bohatli a kupovali si automobily jako symbol společenského postavení. Čínský trh s automobily je dnes největší na světě.

"Mladí lidé hledají s Ofo a Mobike také určitý životní styl. Je to pro Čínu specifické," poznamenává Lin Čchen z China Europe International Business School v Šanghaji.

Nový koncept láká investory a Mobike a Ofo od nich už získaly miliardy.

Ofo má deset milionů uživatelů a jeho milion žlutých kol je rozdělen mezi 13 měst. Do konce letošního roku se má park rozšířit na deset až 15 milionů kol, uvádí generální ředitel společnosti Čang Jen-čchi.

Šanghaj je městem mnoha tváří. Jak se žije v nejlidnatějším městě Číny?

Společnost Ofo působí už několik týdnů v Singapuru a vzhlíží ke Spojeným státům a Evropě. Mobike doufá, že brzy pronikne na singapurský trh.

Některé faktory však mohou vzestup obou společností zbrzdit: v zahraničí jsou jiné zákonné úpravy, mimo Čínu se méně používají mobilní prostředky placení a vyskytují se tam krádeže a poškozování bicyklů, zdůrazňujíc analytici.

Mobike stejně jako Ofo jsou přesvědčeny o velké budoucnosti a již vidí desítky milionů jízdních kol po celém světě.

"Je to teprve začátek," říká generální ředitel společnosti Ofo. "Věříme, že se tato perspektiva stane do dvou nebo tří let skutečností.

Autor: ČTK/AFP
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!