Kampaň „Stará škatule?“ bojuje proti zažitým klišé o kráse | E15.cz

Kampaň „Stará škatule?“ bojuje proti zažitým klišé o kráse

ČTK

Současná klišé o kráse jsou založena na mládí. Tento ideál může starší ženy nejen urážet, ale mohou z něho i onemocnět, tvrdí organizace Servis pro ženy z rakouského Štýrského Hradce. Její plakátová akce "Stará škatule?" nabízí alternativní pohled na ženy nad 50 let a vybízí k reflexi tradičních klišé.

Ať již se jedná o zažitý obrázek kuchařky, babičky nebo ženy v domácnosti či o nové znázornění, jako věčně mladá, sportovní dáma v mladické póze s vyhlazenými vráskami a načesanými vlasy. „Takové pojetí takzvaného 'dynamického stříbrného věku' nebo 'ideálního stáří' představuje vzor, kterému většina starších žen kvůli tělesným proměnám s postupujícím věkem těžko může odpovídat,“ říká vedoucí projektu Djamila Riegerová.

Tradiční a médii přinášené zpodobnění ženské krásy vystavuje starší ženy velkému tlaku. Ale i mladá děvčata, která jsou často ochotná podstupovat zkrášlující operace, si podle Riegerové důrazem na estetickou stránku poškozují sebevědomí. Zastavit tento trend chce kampaň s provokativním názvem „Stará škatule?“.

Ukazuje ženy sebevědomě hledící do objektivu fotoaparátu, na jejichž tváři už život zanechal stopy. Servis pro ženy předtím zveřejnil výzvu, že hledá ženy nad 45 let, které se o tuto tematiku zajímají a které by se samy chtěly stát vzorem pro alternativní vidění krásy. Nakonec se jich přihlásilo 120, z nichž se 32 mohlo zúčastnit intenzivních seminářů o stáří a kráse a společně si vytvořily sebevědomý přístup k sobě samé, vylíčila Riegerová.

Na vzniku portrétů se podíleli studenti informačního designu. „Vědomě zvolený provokativní text s hluboce diskriminační frází z běžné mluvy snad přiměje lidi, aby se zamysleli,“ věří jedna ze studentek. Jako plakáty budou vylepeny po Štýrském Hradci a v celém Štýrsku budou zdarma rozdávány jako pohlednice.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!