Jak Jeff Bezos koupil omylem Washington Post | E15.cz

Jak Jeff Bezos koupil omylem Washington Post

Jak Jeff Bezos koupil omylem Washington Post
Ilustrační foto
• 

ČTK

Čínská média se s věrohodností zpráv a jejich výběrem příliš nezdržují. Když na to přijde, zařadí do zpráv i úryvky z pornofilmu. Číňané v tom ale nejsou sami.

Těžko někomu vyčítat, že se nechá napálit v zemi, kde se za vtipy posílají lidé do vězení. Přesto se čínská oficiální tisková agentura Nová Čína ve čtvrtek opravdu předvedla – převzala satirickou zprávu, podle níž zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos koupil list The Washington Post omylem. Agentura Nová Čína bez jakýkoliv pochyb tvrdila, že Bezos známý deník koupil náhodným kliknutím myší.

Autor původní satirické zprávy napsané pro list The New Yorker vtipkoval, že koupě deníku a přidružených tiskovin ve výši 250 milionů dolarů byla „gigantickou chybou“. „Ani za nic bych Washington Post nekoupil,“ zněla fiktivní citace miliardáře Bezose, „vždyť já ani Washington Post nečtu.“

Čínská státní média však žert očividně nepochopila. Ve středu satirickou zprávu se vší vážností převzala a na svých webových stránkách zveřejnila rozhlasová stanice China Radio International, ve čtvrtek ráno se objevila v seriózním zpravodajství čínského Lidového deníku a na serveru tiskové agentury Nová Čína.

Čínští čtenáři byli přesvědčováni, že Bezos po svém údajně mylném kliknutí zoufale telefonoval na zákaznickou linku listu The Washington Post v marné snaze vymoci si vrácení peněz. „Pořád dokola jim opakuji, že nevím, jak se tato položka dostala do mého nákupního košíku,“ citovala zpráva údajné miliardářovo vyjádření.

Tento přešlap však pouze završil katastrofální týden agentury Nová Čína, která byla založena v roce 1931 a v roce 1997 zprovoznila svou webovou stránku. Pouhé dva dny před publikací nepravdivé zprávy o koupi jednoho z předních amerických deníků agentura zveřejnila 38 fotografií, které podle agentury dokládají nelidské popravy žen v USA. Jeden z bloggerů nicméně brzy upozornil na to, že znepokojivé snímky ve skutečnosti pocházejí z pornografického filmu nazvaného Smrtící injekce.

Na jedné fotografii je kupříkladu vidět spoře oděná žena v kalhotkách a rozhalené blůzce, která se snaží bránit, zatímco ji „vězeňský dozorce“ nutí položit se na lehátko, u nějž už stojí připravený „lékař“. Podle blogu byly snímky staženy ze „stránek specializujících se na pornografii zaměřenou na téma znásilnění“. Snímky přetiskl také server listu Global Times, který je pod přímou kontrolou vládnoucí komunistické strany.

Přebírání satirických zpráv do seriózního zpravodajství je slabostí čínských státních médií. V loňském roce převzala zprávu amerického satirického listu The Onion a vypustila informaci, že nejpřitažlivějším mužem světa je severokorejský vůdce Kim Čong-un; v roce 2011 zase státní televize odvysílala reportáž o vzdušném cvičení čínské armády, prošpikovanou záběry z amerického filmového trháku Top Gun z roku 1986.

Abychom ale byli spravedliví, sluší se dodat, že podobné faux pas se občas přihodí i na druhé straně barikády – vždyť zprávu amerického satirického webu Daily Currant o tom, že někdejší kandidátka na viceprezidentku Sarah Palinová, jež proslula ne zrovna vysokou inteligencí a nulovým zahraničněpolitickým rozhledem, bude učit na Harvardu, nebo tu o osobním bankrotu držitele Nobelovky za ekonomii Paula Krugmana otiskly prestižní noviny Boston Globe a Washington Post.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!