Temný Slídil chce divákům pocuchat nervy. Daří se to | E15.cz

Temný Slídil chce divákům pocuchat nervy. Daří se to

Temný Slídil chce divákům pocuchat nervy. Daří se to
Hlavní role se ujal herec Jake Gyllenhaal
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Stanislav Šulc

Ještě do loňského roku mohli škarohlídi o Danu Gilroyovi mluvit jako o tom méně talentovaném a úspěšném bratrovi scenáristy a režiséra Tonyho Gilroye.

Přece jen Tony napsal fenomenální původní trilogii o Jasonu Bourneovi a Dan až jejího pohrobka v podobě průměrného filmu Bourneův odkaz. A další snímky, na kterých se mladší z bratrů podílel, ani nestojí za zaznamenání. Ale loni Dan Gilroy natočil podle vlastního scénáře snímek Slídil a rázem se situace mění. Slídil totiž patří mezi nejpozoruhodnější snímky natočené loni v USA.

Napsat, že je Slídil temným snímkem, není ani trochu dostačující. Slídil je temnotou doslova prorostlý stejně jako ústřední postava Louis Bloom, která se potuluje bezcílně městem. Kvůli hodinkám zabije člena ochranky, který jej načapá, jak krade pletivo. Když se chce nechat zaměstnat ve sběru surovin, majitel se mu vysměje. Louis je naplněním spojení příhodného pro mnoho současných lidí, kteří „nedostatek talentu nahrazují entuziasmem“. Pak se ale Louis najde – začne natáčet zločiny, dopravní nehody, zkrátka cokoli krvavého a prodává to místní televizní stanici. A ve své podivnosti se stává superstar.

Slídil se téměř výlučně odehrává v noci a povětšinou sledujeme hlavního „hrdinu“, jak se snaží natočit co nejbrutálnější věci. Manipuluje realitou, jen aby divákovi ranních zpráv naservíroval ke kávě a croissantu pořádnou dávku nebezpečí. Gilroy zároveň otevřeně dekonstruuje současné požadavky zpravodajství včetně všech rasových a sociálních mýtů (vražda v černošské čtvrti není takový šlágr jako vystřílení domu na předměstí; smrt dítěte si sice nikdo nepřeje, ale sledovanost by to poslalo do stratosféry).

Snímek záměrně provokuje svou pochybnou morálkou. Všechny postavy jsou sebestředné, myslí jen na vlastní užitek, a ačkoli vidí, že s Louisem zjevně není něco zásadního v pořádku, dokud nosí skvělé materiály, je vše o.k. Tuto morálku pak snímek dovede k dokonalosti i vyzněním Bloomova osudu, který se zvrtne, když natočí svůj majstrštyk.

Gilroy se však zároveň projevil jako režisér schopný budovat až nesnesitelně napínavou atmosféru. Nejlepší momenty (samozřejmě ty na silnici) připomenou divákovi mimořádný snímek Drive Nicolase Windinga Refna. S Drivem má Slídil společného opravdu hodně, ale Gilroyovi se nepodařilo dosáhnout tak éterického výsledku a je o poznání přízemnější.

Stejně jako v Drive hraje klíčovou roli herectví Ryana Goslinga, také ve Slídilovi je výkon Jaka Gyllenhaala zásadní. Vlastně velice úsporně, přesto se zjevným soustředěním vyjádřil muže stiženého neznámou psychickou poruchou, který se snaží uspět v normálním světě. A stejně jako činí jeho okolí, i on je schopen udělat pro úspěch doslova cokoli.

Slídil je opravdu velmi podivný film, který z mysli jen tak nevyženete.

Slídil
(thriller, USA, 117 minut)
Režie: Dan Gilroy
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton
Hodnocení: 70 %

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!