Proč existuje málo starých obrazů o golfu, vysvětlí skvělá kniha | E15.cz

Proč existuje málo starých obrazů o golfu, vysvětlí skvělá kniha

Proč existuje málo starých obrazů o golfu, vysvětlí skvělá kniha
Rekordman. Obraz Paula Gaugina Kdy se vdáš? se letos stal nejdražším obrazem všech dob. Katarské muzeum za něj dalo 300 milionů dolarů.
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Stanislav Šulc

Ačkoli titul evokuje novelu Trumana Capoteho Snídaně u Tiffanyho, a zároveň je kniha Snídaně u Sothebyho často podobně rozvernou jako hlavní hrdinka slavné knihy, jde jen o zcela prvotní pocit. Obě knihy jsou zcela odlišné a novinka Philipa Hooka je vynikající nonfiction publikací zavádějící čtenáře mezi stamilionové částky utracené za krásné obrazy a sochy.

Nakladatelství Kniha Zlín pokračuje ve vydávání knížek o trhu s uměním. A čeští čtenáři se tak znovu mohou ponořit do fascinujícího světa, v němž sice hrají ekonomické zákonitosti důležitou roli, jsou ale trochu odlišné od finančních či kapitálových trhů.

Philip Hook pracuje v jedné ze dvou klíčových aukčních síních Sotheby’s a má na starosti oceňování obrazů. Právě tomucelků, to se pak věnuje ve své knize a nemusí se obávat, že by znovu získal anticenu za nejhůře ztvárněný sex v britské literatuře, kterou před lety skutečně dostal. Snídaně u Sothebyho jeho zábavným stylem představuje závěry jeho dlouholetého soukromého výzkumu různých vlivů na konečné ceny konkrétních uměleckých děl.

Kniha má podobu slovníku rozčleněného na pět velkých v nichž jsou jednotlivá hesla dále řazena abecedně. Jednotlivé části jsou skutečně široké – najdeme tu například kapitoly Umělec a jeho zázemí nebo Tržní klima. Konkrétní hesla, různě dlouhá, pak vedle konkrétních tvůrců představují například branding, ukradené obrazy, akt nebo kýč. Hook nebo někdo z jeho redaktorů pak velmi poctivě celou knihu vnitřně provázal odkazy na předchozí i následující hesla, výsledkem tak je otevřený text, jejž lze číst od A do Z (jak zazní i v podtitulu knihy) nebo kdykoli a kdekoli otevřít a začíst se.

A začíst se stojí za to. Hook vysvětluje jednak už poměrně známé velké zákony trhu s uměním, jako je provenience díla, problémy s restitučními nároky (ty jsou zvláště v posledních letech znovu na pořadu dne) nebo fenomén garantované ceny při aukcích. Ke všemu Hook přidává konkrétní případy. Nejlepší a nejcennější je však popsání konkrétních rozdílů při dvou zdánlivě podobných dílech – proč je jeden Degas výrazně dražší než jiný? Proč jsou krajinky levnější než krajinky s projíždějícím vlakem v pozadí? A víte například, proč jsou obrazy zachycující golfisty téměř vždy padělky? A slyšeli jste, že existuje korelace mezi nejdražším prodaným uměleckým dílem a nejdražším fotbalistou dané doby? Hook na všechno odpovídá velmi přesvědčivě a navíc s typicky britským nadhledem a suchým humorem. Snídaně u Sothebyho tak je jasná volba na letní čtení i jako dárek pro všechny věkové kategorie.

Philip Hook: Snídaně u Sothebyho
Nakladatelství: Kniha Zlín
Překlad: Martina Neradová
Hodnocení: 90 %

Publikace popisující trh s uměním

Kniha Philipa Hooka zdaleka není jedinou publikací o trhu s uměním v českých knihkupectvích. Již v roce 2010 vyšla u Knihy Zlín průlomová studie Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Loni pak stejné nakladatelství přineslo také volné pokračování Thompsonova klíčového díla od stejného autora nazvané Supermodelka a krabice Brillo. V ní Thompson pokračoval v analýze prodejů současného umění především v souvislosti s padajícími trhy a probíhající ekonomickou krizí. Letos v létě vychází ještě studie Sbírání umění: vášeň, investice a mnohem víc od Ethana Wagnera a They Westreichové Wagnerové. Mladším čtenářům moderní i současné umění včetně ekonomického rozměru problematiky přiblíží nádherná publikace nakladatelství Labyrint Proč obrazy nepotřebují názvy Ondřeje Horáka a Jiřího Franty.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!