Kmen šokuje otevřeností i tichem | E15.cz

Kmen šokuje otevřeností i tichem

Kmen šokuje otevřeností i tichem
Kmen
• 
ZDROJ: Film Europe

Iva Přivřelová

O ukrajinské kinematografii už dlouho nikdo moc neslyšel, letos se to ale díky Miroslavu Slabošpyckému změnilo. Čtyřicetiletý filmař natočil teprve první celovečerní film, ale dost silný a výjimečný, aby se zařadil mezi cinefilské zážitky roku. Kmen má navíc i tři ceny z festivalu v Cannes, kde se ukázal v sekci Týden kritiků.

Příběh Kmenu zní známě. Do internátní školy přijede nový žák a musí se přizpůsobit zdejším poměrům. Detaily zápletky zní jako klišé sociálního dramatu z divokého postsocialistického východu. Spolužačky se prodávají jako prostitutky kamioňákům a sní o cestě do Itálie, spolužáci okrádají a mlátí lidi, ve škole panuje hierarchie vynucovaná pěstmi.

Jednoduchá a tím snadno srozumitelná hlavní linie je ovšem záměrná. Internát, v němž se vše odehrává, je totiž pro hluchoněmé a ve filmu se tak místo dialogů používá znaková řeč. Žádné titulky, žádná hudba, jen tlumené zvuky okolního světa. Místo slov se hlavním jazykem stal obraz.

Násilí v tichu šokuje o to víc, včetně toho, které je v rámci domácího potratu pácháno na jedné z dívek. Hlavní hrdina nemá s drsnými pravidly problém, dokud se nezamiluje do jedné z mladých prostitutek. Pak se jich přestane držet, na což všichni reagují dalším násilím, jediným způsobem, který znají, a vše tak kumuluje do mučivé podoby.

Komunikace plná zuřivých gest a doteků probíhá v nezvyklém, opresivním tichu. Kmen je zážitek silný svou filmovostí kombinující naturalismus výkonů hluchoněmých neherců a prostředí s hypnotickou poetikou dlouhých klidných kamerových jízd a pečlivě komponovaných statických záběrů. K tomu šokuje hrozivým obsahem zobrazeným s otevřeností a vyhroceností, od níž se pod režisérovým vedením přesto těžko odvrací zrak.

Základem síly Slabošpyckého úderu je onen neotřelý odvážný nápad, který i ty nejexplicitnější scény zachrání od obvinění z přehnané exploatace a zjednodušování. Díky absenci slov se omezuje na základ nejen příběh, ale i charaktery, jejichž zuřivou zoufalost zvýrazňuje jejich zvýšená zranitelnost daná jejich hluchotou. Kmen někdy vypadá jako psychohoror, v němž číhá nebezpečí na nic netušící postavy. Naivní tu jsou ale i vrazi, nedospělí pachatelé i oběti cynického zkorumpovaného prostředí, v němž chybí víc než slova.

Kmen
(drama, Ukrajina Nizozemsko 2014, 130 minut)
Scénář a režie: Miroslav Slabošpyckyj
Hrají: Grigorij Fesenko, Jana Novikova, Rosa Babijova
Hodnocení: 80 %

Autor: Iva Přivřelová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!