Hudební recenze: Hlas versus technologie na novince Tima Heckera | E15.cz

Hudební recenze: Hlas versus technologie na novince Tima Heckera

Hudební recenze: Hlas versus technologie na novince Tima Heckera
Tim Hecker
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Petr Frinta

Na albu Love Streams měl kanadský hudebník poprvé k dispozici klasický sbor. Výsledek ohromí také svou nenápadností.

Kanaďan Tim Hecker patří mezi ikony laptop elektroniky. Jeho starší nahrávky pomáhaly žánr definovat a novinka Love Streams patří k jeho nejambicióznějším projektům. Vznikala pro legendární značku 4AD a jako jeden z prvních na ní Hecker pracoval s živým sborem, třebaže prostředky podobnými jako na deskách předchozích.

Hecker se proslavil alby, která lze zpětně považovat za žánrové archetypy. An Imaginary Country (2009) neslo snové krajinky vybudované vrstvením zkreslené kytary, Dropped Pianos (2011) je působivou ukázkou, co mohou natropit porůznu zpřeházené a zpřetrhané řady klavírních tónů. Zatímco se výraz mnoha žánrových kolegů stával čím dál statičtějším, na Heckerových nahrávkách přibývalo dynamiky a rozmanitosti.

Heckerova tvorba je často ideální odpovědí na otázku, proč i dnes okrajové směry sledovat. Jsou to zanesené emoce. Staví-li žánr na roztříštěnosti, nahodilosti, neustálé proměně skladeb, odpovídá to vnitřnímu pohybu, vyvěrání a usazování emocí, jejich erozi, proměně, které ani mezi sloky a akordy vtisknuté do čtyř dob vepsat nelze. A zároveň jsou jeho desky odpovědí na cyklicky se opakující debaty, zda žánr může nabídnout cokoli nového. Prostor pro objevování se možná zužuje, vyčerpán ale nebude – a ani být nemůže – nikdy.

Podívejte se na stovku unikátních snímků ze zákulisí natáčení Hvězdných válek

Část kritiky spadající na adresu Love Streams hovoří o tom, že podobného výsledku by hudebník zřejmě dosáhl i se skromnějšími zvukovými podklady než se zdrojem tak opulentním, jako je dvouletá spolupráce s pěveckým sborem. Ale to je zásadní nepochopení novinky: Hecker natočil intimní, a přitom neuvěřitelně intenzivní studii lidského hlasu v jedenadvacátém století, jejíž největší předností je právě nenápadnost. Nejsou to mocné hradby sborů, ale niterný střet hlasu jako nejhlubšího otisku člověka a zcela odlidštěného prvku technologie.

A zpracováním to skutečně mohou být pro hudebníka typické, avšak neuvěřitelně působivé koláže, tvořené navzájem překříženými tu křišťálově čistými, tu k nepoznání zmutovanými lidskými hlasy. Věta, že deska zraje v posluchači, je ve většině případů nestoudným klišé; v tomto případě jde o výjimku potvrzující pravidlo.

Tim Hecker: Love Streams

Vydavatel: 4AD, 2016

Hodnocení: 90 %

Autor: Petr Frinta
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!