Návrhář prosazuje bio ve vysoké krejčovině | E15.cz

Návrhář prosazuje bio ve vysoké krejčovině

Návrhář prosazuje bio ve vysoké krejčovině
Móda od Bruna Pieterse
• 
ZDROJ: Honest by

ČTK

„Spotřebitelé mohou všechno změnit,“ hlásá belgický návrhář Bruno Pieters, který vytvořil „transparentní módu od A až do Z“, vyhovující jak požadavkům na respektování životního prostředí, tak sociálním nárokům. Jeho značka Honest By, která je zároveň průkopnicí svého druhu ve vysoké krejčovině, přitom od svého založení v loňském roce odhaluje tajemství celého procesu výroby oděvů.

Jediným kliknutím na oděv nabízený v jeho internetovém obchodě si potenciální kupec může ověřit, odkud pochází materiál, kde byl oděv vyroben a za jakou cenu, uvádí Pieters ve svém studiu v luxusní čtvrti v Antverpách, nedaleko městského muzea módy.

U hedvábné tuniky s jemným potiskem v zelené a fialové ukážou čtyři internetové stránky podrobně nejen původ a druh tkaniny, ale také z čeho byly vyrobeny knoflíky, či jaké byly použity nitě. Je tam i vypočítána cena: základní je 69,14 eur (1780 Kč), konečná po započtení marže stylisty je 225,87 eur (5820 Kč). Jeho výtvory se prodávají pouze po internetu.

Bruno PietersBruno PietersAutor: Wikimedia Commons
Bruno Pieters

Návrhář je velmi puntičkářský, aby uspokojil svůj etický požadavek: bio tkaniny, evropští výrobci, kteří dodržují práva zaměstnanců, žádné materiály živočišného původu, dokonce ani knoflíky z rohoviny. Jak o tom ale svědčí jasně žluté vesty nebo tuniky s grafickými motivy, v sytě modré nebo černé a bílé, které visí ve studiu, bývalý umělecký ředitel u Huga Bosse dělá striktně „ekologickou módu“.

Bio móda nemusí být jen lněná a béžová

„Můžeme se chovat zodpovědně vůči přírodě, a přitom nemusíme vyrábět všechno béžové a lněné, technika se vyvíjí,“ zdůrazňuje Pieters. „Naopak se často prodávají šaty za 50 000 eur (1,28 milionu Kč), aniž by zákazník věděl, zda se na jejich výrobě nepodílely děti. Ve světě módy se klade jen málo otázek,“ dodává.

Model od Bruna PieterseModel od Bruna PieterseAutor: Piano Nobile
Model od Bruna Pieterse

Podle tohoto osmatřicetiletého návrháře, který pracoval pro živoucí legendu vysoké krejčoviny až do roku 2009, bude pro luxusní módu brzy transparentnost nutností, neboť jediným důvodem, proč by měl zákazník platit tak vysokou cenu, je kvalita a umění.

„Některé přední módní salony, které nechávají své modely šít v Číně, na ně pak přišijí etiketu Made in France, ale to už nebude fungovat,“ soudí. Pieters, který si po odchodu od Huga Bosse, kde byl hvězdou přehlídek, dal dvouletou pauzu, během níž se stal vegetariánem a prakticky si nic nového nepořídil, se nepovažuje za žádného bojovníka.

Tvořím jen to, co bych sám kupoval

„Tvořím pouze to, co bych sám rád nakupoval. Během své kariéry ve světě luxusní módy jsem si uvědomil, jakou mají spotřebitelé moc. Jejich nálady neustále analyzují stovky expertů. Móda je dobrým prostředkem k tomu, aby se věci pohnuly,“ říká. Na důkaz toho připomíná, že se u velkých značek vyrábějících konfekci v malých sériích již objevily kolekce bio.

Jeho značku Honest By, jejíž název má vyjadřovat to, že je tvořena pro „čestné“ spotřebitele, již kontaktoval Mezinárodní úřad práce. Ten hledá partnerství v boji proti dětské práci, která je nešvarem textilního průmyslu.

Honest By se zaměřuje na malé série a od svého založení vyrobila 1500 kusů šatstva. Svou nabídku obohacuje tím, že zve mladé návrháře ke spolupráci. Její tvůrce se může pochlubit rozšiřující se klientelou, která mu zůstává věrná. Především pak ve Spojených státech, kde je koncepce transparentnosti velmi zakořeněna.

Honest By neudává, jaký má obrat. „Značka zatím není ani zisková, ani ztrátová. Když se v byznysu mluví o transparentnosti, pak to vždy znamená, že se zveřejňují účty. To ale kromě akcionářů nikoho nezajímá,“ vysvětluje Pieters.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!