SUV Bentley Bentayga oficiálně: W12 biturbo, 900 Nm a 301 km/h | E15.cz

SUV Bentley Bentayga oficiálně: W12 biturbo, 900 Nm a 301 km/h

Dalibor Žák

První SUV značky Bentley je hned nejsilnější a nejrychlejší SUV na světě.

První SUV v historii značky Bentley rovnou přichází s novým dvanáctiválcem 6.0 TSI, který nedávno představil koncern Volkswagen. Technicky jde opět o kompaktní jednotku W12. Bentley tímto motorem poměrně rázně odmítlo spekulace o menším osmiválci nebo nedejbože dieselu.

Dvanáctiválec má výkon 447 kW, tedy 608 koní v 5250 až 6000 ot./min. Točivý moment dosáhne v 1250 ot./min. hodnoty 900 Nm a neklesne pod ni do 4500 ot./min. Tuhle sílu přenáší na všechna kola osmistupňový automat ZF.

Nejrychlejší SUV

I když první SUV Bentley ukáže na váze minimálně 2422 kg, nemá problém zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a pokračovat ve zrychlování až k 301 km/h.

Bentley Bentayga je tak podle automobilky nejvýkonnější a nejrychlejší SUV na světě, čemuž nemáme důvod nevěřit. A pravděpodobně bude zatím asi i nejluxusnější, i když různé edice Range Roveru na tom budou s přístupem k detailu, výbavě a kvalitě zajisté podobně.

Standardně má Bentley Bentayga „dvacítky“ s rozměrem pneu 275/50 R20, ale připlatit si můžete i za 21“ či dokonce 22“ kola. V kontaktu se silnicí je drží vpředu dvojité lichoběžníky, vzadu pak zavěšení multi-link. Podvozek je samozřejmě vzduchový, adaptivní a Bentayga má také aktivní stabilizátory.

O zpomalení se starají vpředu 400mm ocelové kotouče, vzadu pak mají průměr 380 mm. Když ale budete jezdit tak, jako by auto brzdy nemělo, tedy podle normy NEDC, možná pojedete za slibovaných 12,8 litru v kombinaci a 9,1 litru mimo město. To pak nádrž na 85 litrů benzínu něco vydrží.

Spotřebě má nicméně pomáhat systém vypínání poloviny válců při částečném zatížení motoru a také odpojitelný měnič převodovky. Od 5. do 8. stupně se totiž převodovka po ubrání plynu odpojí, aby auto mohlo „plachtit“ bez zbytečných ztrát.

Bentley se chlubí, jak se prototypy SUV Bentayga proháněly po Nürburgringu, v pouštích nebo po zmrzlé tajze za polárním kruhem. Vyjmenovávat všechny prvky z výbavy a bezpečnostních systémů asi smysl nemá, jednoduše si je odbudeme slovíčkem „všechno“.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz

Autor: Dalibor Žák
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!