La Ferrari – tady neplatí „náš zákazník náš pán“ | E15.cz

La Ferrari – tady neplatí „náš zákazník náš pán“

Jiří Červenka

Chtěli byste nejrychlejší, nejdražší a nejexkluzivnější model Ferrari? Mít peníze nestačí, pokud nejste na seznamu vyvolených.

LaFerrari je nejrychlejší silniční Ferrari všech dob. Hybridní supersport poháněný kombinací vidlicového dvanáctiválce 6,2 l a elektromotoru dosahuje kombinovaného výkonu 963 koní, z nuly na 300 km/h zrychlí za 15 sekund a stojí milion eur. Bez DPH a dalších místních daní.

Jakkoliv fascinující jsou vzhled, technika i parametry vozu, snad nejpozoruhodnějším aspektem LaFerrari je způsob, jakým se toto exkluzivní zboží prodává.

Nezasvěcený čtenář by si mohl představovat, že stačí přiletět k dealerovi Ferrari ve své helikoptéře, vytáhnout z brilianty posázené portmonky dva miliony eur (přece byste neškudlili na příplatkové výbavě) a prodejce se přetrhne, aby vám vyšel vstříc. Takhle to ale nefunguje. Pro zájemce o LaFerrari okřídlené heslo „náš zákazník, náš pán“ v jistém smyslu neplatí.

Klíčem je exkluzivita. Ferrari mistrně ovládá umění udržování převisu poptávky nad nabídkou. LaFerrari vznikne v počtu 499 kusů, což automobilce z Maranella umožňuje držet si zákazníky od těla a udělat z výběru „vyvolených“ pozoruhodné divadlo.

Celá série LaFerrari byla už rozebrána. Vývoj nicméně stále probíhá a první vozy se tak dostanou ke svým zákazníkům nejspíš až během roku 2014.

Pouze pro nejvěrnější

Některá média před časem citovala zprávu, podle které bylo pro zařazení na čekací listinu zapotřebí vlastnit nejméně pět jiných Ferrari. To je ovšem nezbytné minimum, nikoliv dostačující podmínka. Museli jste také koupit všechny nové modely uvedené za posledních deset let včetně speciálních sérií. Takže například 430 Scuderia z roku 2007 se nepočítá, pokud jste o dva roky později nekoupili i Scuderii Spider 16M.

Druhý vůz zdarma!

Každý majitel LaFerrari obdrží i model svého vozu v měřítku 1:8, vyvedený do těch nejpodrobnějších detailů od barevné kombinace po zvolený vzor švů na sedadlech.

Nepodařilo se nám zjistit, od kterého roku se těch deset let počítalo. (Proces výběru zákazníků byl zahájen dlouho před zveřejněním prvních konkrétních informací o LaFerrari.) Orientačně se ale mohlo jednat o patnáct až sedmnáct aut v cenovém rozpětí 4,5 až 9 milionů korun.

A víte, co je na tom nejlepší? Splnění těchto podmínek vám zajistilo nikoliv místo v pořadníku, ale pouze šanci se na něj dostat!

Ferrari všechny zájemce důkladně prověřovalo a bralo v úvahu faktory jako pověst klienta, jeho společenské postavení a úroveň vztahů s automobilkou.

Svoje šance jste mohli pojistit drobným projevem zdvořilosti, například účastí v programu klientského závodění Corse Clienti nebo pořízením staršího monopostu F1 přímo od Ferrari. Údajně jediný stoprocentně jistý způsob, jak si místo na listině čekatelů zajistit, bylo vlastnictví okruhových speciálů FXX nebo 599XX. A když se vaše jméno na pořadníku ocitlo?

Pozvání na oběd

Pak jste jednoho dne – dlouhé měsíce předtím, než kdokoliv mimo automobilku viděl byť i jen první fotografii LaFerrari – našli v poště pozvánku na osobní návštěvu továrny v Maranellu. Představili vám auto, seznámili vás s možnostmi individualizace, vysvětlili jeho techniku a parametry. Následoval oběd, na který vás do své soukromé pracovny pozval Luca di Montezemolo osobně.

Povídali jste si s ním o všem možném, popíjeli znamenité víno a vychutnávali italskou kuchyni v její nejlepší podobě. A to bylo všechno. Skoro. Ve vhodném okamžiku, možná při čekání na dezert, se vás di Montezemolo nenuceně zeptal, jestli si budete přát podepsat objednávku. Gratulujeme, právě jste získali právo utratit nejméně milion eur.

AutoRevue.cz

Autor: Jiří Červenka
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!