Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let | E15.cz

Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let
Ilustrační foto
• 

Dalibor Žák

Češi si vozí ze zahraničí starší ojetá auta než v minulých letech. Je to ale špatně, jak se nám snaží namluvit politici a „dopravní experti“?

Zatímco nás ministerstvo dopravy a různí dopravní „experti“ zásobují varovnými informacemi o tom, jak jsou stará auta bezcenná, nebezpečná a jak zatěžují životní prostředí, zájemci o ojetý vůz si o tom evidentně myslí svoje.

V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávají Češi přednost vozům ve stáří od 11 do 15 let. Vyplývá to ze statistik sdružení SDA, které dalo dohromady data o prvně registrovaných dovezených ojetinách.

Za prvních šest měsíců roku 2015 bylo registrováno 72 538 dovezených ojetin a přes 35,4 % z nich (25 698 aut) bylo ve stáří od 11 do 15 let. Celkem 24 575 aut bylo starých 6 až 10 let (33,9 %). Při tom v roce 2014 byl poměr 38 % proti 35 % ve prospěch těch mladších, v roce 2013 dokonce 39 % proti 31 %.

Proč si Češi kupují tak stará auta, když jsou tedy podle ministrů a jiných pomazaných hlav špatná? „Vozit mladá ojetá auta s nízkým počtem najetých kilometrů ze zahraničí se nyní kvůli drahému euru příliš nevyplácí,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

Logicky tak roste zájem o auta starší, která na našem trhu ještě nějakou hodnotu mají. „Například v Německu nebo Holandsku jsou starší auta zatěžována vyššími ekologickými daněmi a nevyplácí se je provozovat,“ vysvětluje Svoboda z Auto ESA a dodává, že právě například jedenácti až patnáctiletých ojetin se majitelé v zahraničí zbavují i pod tržní cenou.

Z uživatelského pohledu však není na udržovaném a servisovaném jedenáct až patnáct let starém autě vlastně nic špatného. Většina těchto ojetin již plní emisní normu Euro 3, mají poměrně solidní bezpečnostní i komfortní výbavu a také pasivní bezpečnost těchto vozů je akceptovatelná, i když samozřejmě nedosahuje úrovně moderních aut.

Tyto vozy už zkrátka nejsou kouřícími pojízdnými rakvemi, jako tomu bylo u vozů z druhé poloviny osmdesátých let. „Kupující vedle nízké ceny starých aut láká i jejich relativní mechanická jednoduchost a snadný servis,“ dodává Svoboda.

Starší vozy disponují jednoduchými a snadno opravitelnými motory, oblíbené turbodiesely ještě nejsou vybaveny filtry pevných částic a i benzínové motory jsou ještě velmi jednoduché. Starší auta také nejsou tak „prolezlá“ složitou elektronikou a k jejich konstrukci nejsou použity exotické materiály, takže i případné opravy nehod lze řešit výrazně levněji.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz

Autor: Dalibor Žák
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!