10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli | E15.cz

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli
Tatra T602 Tatraplan—Sport
• 

Dalibor Žák

I v českých zemích se vyráběla podivná a unikátní auta. Některá se dostala do zahraničí, nebo tam dokonce na českém základu vznikla a vy jste o nich třeba vůbec neslyšeli.

Škoda Trekka

Škoda Trekka je vlastně takový český Land Rover… Český ale není úplně správné slovo, protože se jedná o speciální model vyráběný v letech 1966 až 1973 na Novém Zélandu na podvozku a motoru tehdejší Škody Octavia. Celkem bylo vyrobeno zhruba 2500 vozů Trekka.

Zaměřením mělo jít o farmářský automobil s určitými terénními schopnostmi, ale nejednalo se o stejně schopný offroad, jakým byly tehdejší Jeepy nebo první Land Rover. I motor 1,2 l o výkonu 35 kW sotva stačil na tahání velkých nákladů. Přesto se ujal i pick-up.

Tatra 80

Tatra 80 bylo nejluxusnější a nejdražší české auto své doby. Vzniklo 22 exemplářů a jeden dostal do používání i první československý prezident Tomáš G. Masaryk. Pod kapotou byl šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 88 kW a spotřebou okolo 50 litrů na 100 km.

Škoda Octavia RS Bonneville

Na oslavu deseti let importu vozů Škoda RS do Velké Británie (na místním trhu jsou označovány jako vRS) nechal improtér sestavit aerodynamický speciál pro rychlostní závody na solných pláních v Bonneville.

Pod kapotou je upravený motor 2.0 TFSI o výkonu někde mezi 500 a 600 koňskými silami. Záleží na použitém palivu a podmínkách, ve kterých je motor provozován. Škodovka překonala hranici 200 mil za hodinu, tedy 322 km/h. Nejvyšší rychlost, které vůz dosáhl při měřených jízdách, byla 365 km/h. Oficiální průměr činil 325,33 km/h.

Tatra T602 Tatraplan—Sport

O rychlostní rekord během testovaní v roce 1953 se pokoužela tato Tatra T602 s osmiválcem 2,5 l o výkonu 135 koní. Vypadalo to nadějně a při první jízdě dosáhl vůz na 210 km/h. Jenže při zpáteční jízdě dostal vůz defekt a havaroval, takže nemohl být rekord uznán.

Tatra T602 Tatraplan-Sport byl dvoumístný závodní vůz postavený na základech Tatry T600 Tatraplan v roce 1949. Sestaveny byly pouze dva exempláře. První vůz byl zničen během nehody v roce 1951 při závodech Ecce Homo, při které zahynul závodník Bruno Sojka.

Tatra T607 Monopost

Nesmíme vynechat monopost Tatra T607. Ten dosáhl s osmiválcem 3,5 l o výkonu 155 koní při pokusu o stanovení rychlostního rekordu na 197 km/h, ale později se již podařilo rekord automobilky Škoda ještě v roce 1953 překonat a posunout ho na 208 km/h.

V roce 1955 byl monopost upraven a prodloužil se mu rozvor. Motor dostal ejektorové chlazení místo ventilátorů a monopost Tatra T607 pak prý jezdil přes 215 km/h, ale to je již neoficiální údaj a nikdy nebyl potvrzen autoritami.

MTX Tatra V8

Legendární supersport Tatra V8 není, jak se někteří mylně domnívají, nejrychlejší české auto absolutně. Jeho platný rekord totiž není v maximální rychlosti jako takové, ale jde o rychlost měřenou na letmém kilometru. Rekord má hodnotu 208,37 km/h.

MTX Tatra V8 vznikla ve třech exemplářích jako prototyp skupiny C. Design navrhl Václav Král a vůz měl vzduchem chlazený osmiválec 3,9 litru o výkonu 160 kW s karburátory nebo 225 kW se vstřikováním. Teoretická maximální rychlost silnějšího motoru byla 265 km/h.

Škoda Sport

Experimentální automobil vznikl jen ve třech exemplářích v letech 1949 až 1950. Zkoušely se na něm různé typy pohonu. Sestaven byl dokonce motor 1,5 l se dvěma kompresory o výkonu zhruba 160 koňských sil. Tento vůz pak s pozměněnou jednosedadlovou hliníkovou karoserií vytvořil český rychlostní rekord 203 km/h v roce 1953.

Vůz Škoda Sport, který vidíte na přiložené fotografii, měl slabší motor bez přeplňování. Základem experimentálních prototypů byl vždy upravený podvozek a rám sériového modelu Škoda Tudor.

Ecorra Sport V8

Na základech sedanu Tatra T700-2 vzniklo toto speciální experimentální kupé, které mělo za cíl stanovit český rychlostní rekord. V roce 1997 se na letišti v Mošnově dostal vůz Ecorra pohodlně za 270 km/h, ale rekord nebyl z nejasných důvodů uznán. Prý lze provádět měření jen jednou za rok, takže platil starší výkon vozu MTX V8 z téhož roku.

Ecorra se pak později dostala na okruhové vytrvalostní závody s upravenou karoserií a přítlačným křídlem. K pohonu sloužil osmiválec vrtaný na 4,4 l, který měl výkon okolo 400 koní a točivý moment 450 Nm.

Tatra JK 2500

Poúnorová doba sportovním autům a obecně jakýmkoli buržoazním radovánkám moc nepřála. Přesto konstruktér Július Kubínský pracoval počátkem 50. let na sportovním voze v brněnské Karose, která vyráběla nástavby pro Pragu V3S. Dokonce vznikl hrubý základ vozu, ale pak byl projekt odložen.

Kubínský ho nicméně dokončil vlastními silami v druhé polovině 50. let. Vpředu byla náprava z německého KdF, vzadu náprava De Dion. O pohon vozu se staral osmiválec Tatra 2,5 l, který nahradil šestiválec Alfa Romeo o stejném objemu. Bohužel se počátkem 70. let po stroji JK 2500 doslova slehla zem.

Škoda 110 R Coupé V8

U nás známe především klasické „erko“ se čtyřválcem, ale tahle šílenost vznikla ve Velké Británii v roce 1974. Sestavil ji závodník John Turner a soutěžil s ní v seriálu Super Saloons, což byl závod tzv. „siluet“, tedy vozů připomínajících tvarem produkční auta.

Vzadu nebyl škodovácký čtyřválec, ale osmiválec Chevrolet 5,0 l o výkonu zhruba 480 koní. Hmotnost tohoto šíleného „erka“ byla jen necelých 900 kg, takže si asi dovedete představit ten rachot. Upravená Škoda 110 R dokázala v letech 1974 a 1975 dosáhnout solidních výsledků a pár závodů v Anglii vyhrála.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz

Autor: Dalibor Žák
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!