Za rakovinu prostaty může patrně i hormonální antikoncepce | E15.cz

Za rakovinu prostaty může patrně i hormonální antikoncepce

Antikoncepce

Kristina Blümelová

Přestože se to na první pohled zdá neuvěřitelné, pravděpodobně existuje spojitost mezi dámskou hormonální antikoncepcí a rakovinou prostaty. Jako to? Vědci totiž zjistili, že estrogen, který mimo jiné může podpořit vznik některých nádorových onemocnění, vylučovaný močí žen, znečišťuje vodu a zpětně se tak dostává do potravinového řetězce – a to i k mužům.

Vědci přišli na významný vztah mezi globálním užíváním antikoncepce a zvýšeným počtem případů diagnostikované rakoviny prostaty. Tento vztah se objevuje napříč zeměmi, bez ohledu na ekonomickou vyspělost.

David Margel a Neil Fleshner z univerzity v Torontu se proto obávají toho, že kontaminace potravního řetězce hormony z antikoncepční pilulky patrně jedním z je patrně jednou z největších příčin. Zdůrazňují však, že jejich výzkum je zatím pouze v plenkách. „Naše závěry jsou zatím spíše hypotézy, které by měly otevřít diskuzi na toto téma,“ tvrdí oba shodně.

Je nutné se na tuto variantu zaměřit a provádět další výzkum. Vědci též doporučují pečlivější sledování životního prostředí, včetně hladiny estrogenů či dalších látek, které narušují rovnováhu ekosystémů.

Chytrá Petriho miska zjednoduší práci v laboratořích

Doktorka Kate Holmesová se také domnívá, že je potřeba dalších výzkumů. „I když tato studie vyvolává mnoho otázek týkající se vlivu těchto škodlivých látek na životní prostředí, tak zatím stále nemáme mnoho údajů, abychom pochopili, proč vlastně rakovina prostaty vzniká.

Autor: Kristina Blümelová