Vědci našli novou subatomární částici, může jít o Higgsův boson

Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) objevili novou subatomární částici. Mohl by to být Higgsův boson, tedy částice, která by podle vědců měla vysvětlovat, jak získaly ostatní částice hmotnost.

Grafická demonstrace srážky protonů, ilustrační foto
4.7.2012 10:36   |

„Mohu potvrdit, že byla objevena částice, která odpovídá teorii Higgsova bosonu,“ řekl britský fyzik John Womersley. Mluvčí výzkumného týmu CMS, tedy jednoho ze dvou, které po částici pátrají, dnes v Ženevě prohlásil, že jde o předběžné výsledky, o nichž je ale přesvědčen, že jsou velmi solidní. K podobným výsledkům dospěl i druhý výzkumný tým ATLAS.

Britského fyzika Petera Higgse (vpravo) vítá na půdě CERNu jeho šéf Rolf-Dieter Heuer

Částice se podle CMS nachází v energetické hladině těsně nad 125 gigaelektronvolty (GeV), což podle BBC znamená, že je asi 133krát těžší než proton. Kombinací dat získal tým CMS výsledek na úrovni 4,9 sigma. Ta ukazuje pravděpodobnost náhodné fluktuace pozadí, tedy chyby, v poměru jedna ku dvěma milionům.

O objevu přitom částicoví fyzikové mluví v případě, že výsledek přesáhne úroveň 5 sigma, tedy když je pravděpodobnost chyby menši než jedna ku 3,5 milionu.

Poslední chybějící článek

Existenci částice předpověděl v roce 1964 britský fyzik Peter Higgs, který teorii rozpracoval s Philipem Andersonem. Higgsův boson je posledním chybějícím článkem v takzvaném základním modelu částicové fyziky. Význam tohoto modelu je srovnáván s významem teorie evoluce pro biology.

Čtěte také: Vědci v Ženevě potvrdili nález náznaků Higgsova bosonu

Boson, po němž vědci pátrají ve velkém hadronovém urychlovači (LHC) pod švýcarsko-francouzskou hranicí, v současném modelu vysvětluje, jak ostatní částice získaly hmotnost. Pokud by základní částice hmotnost nezískaly, vesmír by dnes vypadal zcela jinak. Částice by bez hmotnosti létaly vesmírem rychlostí světla a nikdy by se nevytvořily atomy, z nichž pak vznikaly hvězdy a planety.

Autor článku: čtk