Vědci by mohli navrátit antibiotikům účinnost | E15.cz

Vědci by mohli antibiotikům navrátit jejich účinnost

Bakterie
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK

Výzkumníci z Univerzity Palackého v Olomouci učinili objev, který by antibiotikům mohl navrátit jejich původní účinnost.

V lokální antibakteriální léčbě i při prevenci vzniku infekcí se stále více používají nanočástice stříbra. Vědci teď odhalili mechanismus, jehož pomocí se bakterie nanočásticím tohoto kovu brání, přesněji neutralizují jeho účinek.

„Nanostříbro by tak v budoucnu mohlo obnovit ztracenou sílu antibiotik,“ prohlásil ředitel Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů Univerzity Palackého Radek Zbořil. Odolnost bakterií vůči nanočásticím stříbra podle něj naštěstí není podmíněna genetickými změnami.

Bakterie se nanostříbru brání pomocí speciálního proteinu zvaného fl agelin. Ten z nanočástic vytváří větší shluky, čímž antibakteriální vlastnosti částic výrazně snižuje. „Rezistenci lze poměrně snadno překonat přidáním látek, které potlačují tvorbu a uvolňování fl agelinu. Ty jsou obsaženy například v extraktu z granátového jablka. Pokud se takový extrakt aplikuje společně s nanočásticemi stříbra, bakterie netvoří fl agelin, čímž ztrácejí odolnost vůči účinkům nanočástic stříbra,“ uvedl vědec Libor Kvítek.

Světelné počítače jsou o krok blíž. Fotony jsme zkrotili v prostoru velikosti čipu

Podle děkana Lékařské fakulty Univerzity Palackého Milana Koláře může objev usnadnit stále těžší boj lékařů s bakteriálními infekcemi, na které přestávají zabírat antibiotika.

„Rezistence bakterií je už natolik výrazná, že nám často zbývají k dispozici jen jedno nebo dvě antibiotika, která můžeme aplikovat. Přitom to však nemusejí být ty nejvhodnější typy,“ upozornil Kolář, podle kterého se bakterie umějí přizpůsobovat novým podmínkám a právě nanostříbro by se mohlo stát účinnou zbraní.

Autor: ČTK