REM fáze během spánku zmírňuje dopady stresových sitací na psychiku člověka | E15.cz

REM fáze během spánku zmírňuje dopady stresových sitací na psychiku člověka

REM fáze během spánku zmírňuje dopady stresových sitací na psychiku člověka
Spánek
• 

Kristina Blümelová

Vědci z Kalifornské univerzity opět poodkryli roušku tajemství, kterou je, i přes nejnovější výzkumné metody, stále zahalen lidský mozek. Zkoumali, jak se mozek během spánku vyrovnává s nepříjemnými a traumatickými zážitky z nedávné minulosti. Výsledky výzkumu prokázaly spojení mezi sny a pamětí. Studie byla zveřejněna v odborném magazínu Current Biology.

Většina lidí se s traumatickou událostí vypořádává dlouho, u některých se navíc rozvine posttraumatická stresová porucha (PTSD), kdy postižený opakovaně prožívá událost v myšlenkách, snech a fantaziích a vyhýbá se místům a situacím, ve kterých mohou na události vzpomínat, což výrazně prodlužuje dobu vypořádání se s nenadálou situací.

Tato fakta vyvolávají přesvědčení, že ta část spánku, kdy se nám zdají sny (REM fáze), hraje velkou roli při zpracovávání nedávných vzpomínek. Vědci se domnívají, že pokud pochopí mechanismus, jak mozek vzpomínky třídí a ukládá, mohou pak lépe pomoci pacientům s PTSD.

Výzkumu se účastnilo 35 dobrovolníků rozdělených do dvou skupin. Odborníci všem respondentům ukázali 150 snímků, které vyvolávají silné emocionální reakce z nichž jedné a jedné skupině dovolili dobře spát. Pak připojili obě skupiny k MRI skeneru, který sleduje průtok krve v mozku a s tím spojenou aktivitu různých oblastí a obrázky jim ukázali znovu.

Respondenti ze skupiny, která nespala tak dobře, měli při opakované projekci obrázků výrazně aktivní tu část mozku, která je spojena s emočním prožíváním. Navíc se u nich prokázala i větší aktivita v prefrontální mozkové kůře, která je zodpovědná za racionální myšlení.

V hlavní roli noradrenalin

Podle vedoucího studie Matthewa Walkera dochází v průběhu fáze REM k prudkému poklesu stresového hormonu noradrenalinu. „Tím, že ke zpracování emočních zážitků dochází během spánku, kdy je hladina hormonu nízká, se zážitky do mozku ukládají v jemnější formě a nemají a po probuzení nemají na člověka takový vliv. Ráno se pak cítíme odpočatí a jsme schopni se vyrovnat se stresem lépe.“ řekl.

Kllinický psycholog Roderick Orner však dodává, že i když spánek hraje jednu z klíčových rolí při zpracovávání traumatických vzpomínek, nesmíme zapomínat na další faktory, které jsou při práci s pacienty trpícími PTSD důležité. „V případě závažnějších zážitků být pro pacienta těžké spát, obzvláště v případech, kdy se trauma dotýká každodenního života.“

Autor: Kristina Blümelová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!