Na Sibiři našli vzácně zachovalého mamuta

Mimořádně zachovalé pozůstaky "vlněného" mamuta, který mohl být zabit lidmi, objevili vědci na Sibiři.

replika mamuta, ilustrační foto
4.4.2012 12:44   |

Mamut, který byl nalezen ve zmrzlém ledovém útesu na Sibiři, je z vědeckého hlediska skvěle zachovaný. Vědci v březnu dokončili úvodní studium zvířete zvaného Yuka a objev naznačuje, že starověcí lidé mamuta „ukradli“ lvům, kteří jej ulovili. Rány na těle zvířete ukázaly, že podíl na jeho smrti mohou mít lvi i lidští lovci.

Čtěte také: Vědci se pokoušejí ovládnout blesky

„Jde o vzácný nález mimořádného významu,“ řekl Kevin Campbell z Manitobské univerzity.“Máme dramatický důkaz o smrtelném zápasu mezi Yukou a jiným predátorem, pravděpodobně lvem“ uvedl odborník na mamuty Daniel Fisher, profesor Michiganské univezity. „Ještě zajímavější je, že existují náznaky o tom, že člověk v rané fázi převzal režii nad smrtí mamuta.“

Analýza klů prozradila, že ulovený mamut byl asi 2,5 roku starý. Většina informací se obyčejně získává z klů, zubů a kostí zvířat, protože kůže, srst a měkké tkáně poměrně rychle devalvují a genetické informace jsou ztraceny. Sibiřská Yuka, která vydržela zakonzerovovaná v ledu možná 10 tisíc let, je však pro vědce doslova „databází“, neboť se zachovalo mnoho biologického materiálu, včetně pozoruhodné srsti v barvě „jahodové blond“.

Autor článku: nes

E15.cz je díky vašim hlasům ve finále ankety Křišťálová Lupa. Podpořte nás prosím ještě v závěrečném kole. Děkujeme!