Legendární Turbolet podstoupí zásadní omlazovací kúru | E15.cz

Legendární Turbolet podstoupí zásadní omlazovací kúru

Legendární Turbolet podstoupí zásadní omlazovací kúru
L-410 Turbolet
• 
ZDROJ: airliners.net

ČTK, nes

Úspěšný malý dopravní letoun české konstrukce "Turbolet" L-410 projde největší modernizací v jeho více než čtyřicetileté historii. Letadlo bude mít větší zavazadlový prostor, zvětší se dolet, zvýší výkon v extrémních klimatických podmínkách a skoro o polovinu se prodouží životnost stroje.

Letouny L 410, které jsou nosným programem kunovické společnosti Aircraft Industries, jsou úspěšné především díky svému bezpečnému provozu. Jejich konstrukce umožňuje obstát v extrémních klimatických podmínkách v rozmezí od minus 50 stupňů Celsia do plus 50 stupňů Celsia. Díky konstrukci podvozku a letovým schopnostem může letoun přistát prakticky kdekoliv - potřebuje jen pár set metrů přistávací plochy. Cílem jeho modernizace je zvýšení efektivity a ekonomiky provozu. Na projektu za 460 milionů korun spolupracuje 13 společností.

„Letoun bude mít prodloužený nos, zvýší se tak zavazadlový prostor. Podvozek bude modernizován tak, aby například přenesl vyšší zatížení, protože letoun ztěžkne,“ vysvětlil hlavní konstruktér společnosti Miroslav Pešák. Modernizovaný motor bude mít menší spotřebu paliva, maximální dolet letounu se zvýší téměř dvojnásobně ze současných přibližně 1300 na zhruba 2400 kilometrů. Rychlost letounu vzroste z nynějších maximálních 385 kilometrů v hodině na 420 až 430 kilometrů v hodině. Životnost se prodlouží z 20 tisíc na 30 tisíc letových hodin.

Modernizovaný letoun je nyní v konstrukční fázi. „Navrhujeme, počítáme a začínáme zadávat první dílce,“ sdělila generální ředitelka letecké továrny Ilona Plšková. Letové zkoušky modernizované L 410 se podle plánu mají uskutečnit v roce 2013, součástí nich budou i certifikace. V roce 2015 Aircraft Industries chce inovovaný letoun začít vyrábět sériově. S projektem souvisí také rozsáhlá restrukturalizace areálu firmy i výroby. Tato investice, včetně nových technologií, si podle Plškové vyžádá více než 200 milionů korun.

Autor: ČTK, nes
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!