Člověk není jediný. Alzheimerovou chorobou trpí také delfíni | E15.cz

Člověk není jediný. Alzheimerovou chorobou trpí také delfíni

Marek Schwarzmann

Inteligentní mořští savci jsou prvním divoce žijícím druhem, u kterého byly prokázány stopy stejného degenerativního onemocnění mozku jako u lidí.

Člověk není jediným žijícím druhem na Zemi, jehož mozek napadá neurodegenerativní onemocnění častěji známé jako Alzheimerova choroba. Vědci z University of Oxford nyní potvrdili existenci této nemoci u delfínů. „Je to poprvé v historii, co bylo něco takového odhaleno u divoce žijícího živočicha,“ uvedl vedoucí výzkumu Simon Lovestone.

Biologové zkoumali přirozeně uhynulé divoké delfíny, které vyplavilo moře na pobřeží Španělska. Odhalili, že stejně jako u lidských protějšků i delfíní mozek pocházející ze starých jedinců nesl stopy po silných nánosech proteinu amyloidu beta a chuchvalce proteinu tau, které jsou s Alzheimerovou chorobou spojovány i u lidí.

Sklo je zmrzlou tekutinou, tvrdí materiáloví fyzici a požadují změnu učebnicových definic

Hromadění výše zmíněných proteinů v mozku v průběhu let postupně „dusí“ neurony a způsobuje odumírání širších oblastí mozku, což má za následek ztrátu paměti a ve finální fázi nemoci i kognitivních funkcí a smrt. Lékaři zatím nevědí, zda nemoc má u delfínů stejný průběh jako u lidí – studie pracující s myškami nedokázaly dostatečně tento proces úpadku vysledovat.

Vědci nicméně varovali před návrhy, zda by právě k tomuto popisu nešlo využít delfíny, kteří jsou rozhodně inteligentnější. „Jsme zásadně proti tomu chovat tato nádherná stvoření kvůli pokusům,“ zdůraznili vědci na webu univerzity s tím, že význam komparativních lékařských studií napříč druhy jejich objevem silně vzrostl.

Usměj se, nebo se nespatříš. Netradiční zrcadlo má zlepšit léčbu onkologicky nemocných