Čekejme dotykové ovládání na každém povrchu | E15.cz

Čekejme dotykové ovládání na každém povrchu

Čekejme dotykové ovládání na každém povrchu
dotykové ovládání
• 
ZDROJ: VTM.cz

Karel Javůrek

Dotykové ovládání je stále populárnější a objevuje se už ve většině elektronických zařízení. Ovládne i předměty kolem nás?

S vývojem počítačů se mění i způsoby jeho ovládání. Tomuto tématu jsme se věnovali v článku „Ovládání počítače: bez periférií, to je umění“, kde jsme prošli od tlačítek a přepínačů, klávesnic a myší, přes dotykové a hlasové ovládání až k budoucímu ovládání pomocí pouhých myšlenek.

Univerzita Purdue představila zajímavé řešení z oblasti dotykového ovládání. Vzhledem k relativní jednoduchosti této technologie lze o případném nasazení na trh uvažovat v blízkém horizontu.

Dotykové ovládání jen na speciálním povrchu

Dotykové ovládání zažilo rozmach především díky mobilním zařízením. Dotyková vrstva dříve reagovala velmi pomalu a nepřesně, umožňovala dotyk pouze na jednom místě a ještě s nutností přitlačení.

Nejnovější povrchy jsou již přímo součástí displeje a zvládnou i několik desítek dotyků současně. To lze využít pro přirozenější ovládání nebo i pro interakci více osob. Stále je ale potřeba aktivní speciální vrstva, která musí být napájená a propojená s displejem. Tomuto omezení se výzkumníci z univerzity Purdue snažili vyhnout.

Robotický prst dokáže rozpoznat povrch lépe než lidský

Pokusili se tak vytvořit systém, který by se skládal ze standardních součástí dostupných na trhu za nízkou cenu. Který by umožnil jednoduchou tvorbu dotykového povrchu s podporou multidotyků takřka na kterémkoli povrchu.

Výsledek se skládá z klasického projektoru, levného snímacího zařízení Kinect od Microsoftu (určeného původně k hraní na počítači) a naprogramovaný software.

Ukázka snímacích možností vyvinutého prototypu; rozlišit lze ruce i jednotlivé prsty. Zdroj: Purdue UniversityUkázka snímacích možností vyvinutého prototypu; rozlišit lze ruce i jednotlivé prsty. Zdroj: Purdue UniversityAutor: Purdue University
Ukázka snímacích možností vyvinutého prototypu; rozlišit lze ruce i jednotlivé prsty. Zdroj: Purdue University

Stačí projektor a Kinect

Systém dokáže zobrazit různé obrazy a plochy dle spuštěného softwaru. Ke správnému rozpoznání slouží kamery v Kinectu, které ve spolupráci se softwarem rozpoznají ruce, zda se jedná o levou či pravou ruku i jednotlivé prsty. Díky infračervené kameře je možné snímat i vzdálenost od virtuální dotykové plochy. Tou může být obyčejná zeď nebo stůl a další objekty, systém je schopen rozpoznat, jestli se už této plochy dotýkáte nebo ještě ne.

Možnosti použití jsou obrovské; na ukázkovém videu můžete vidět rozlišení jednotlivých prstů a rukou, stejně tak detekci vzdálenosti.

Tento nápad bude možné využít na různé úlohy, ať už je to manipulace s virtuálními objekty, nebo zábava či tvorba rychlých nákresů ve stylu nástěnky. S pokročilými programy si lze představit i tvorbu profesionálních návrhů, které může upravovat i několik lidí společně.

Levné řešení s velkými možnostmi

Stejně jako jiné technologické oblasti, i projektory a snímací zařízení, jako je Kinect, se stále zlepšují. Projektory jsou stále menší a dokážou více zářit. Podobně jako existuje Moorův zákon v oblasti tranzistorů, je i Haitzův zákon, který popisuje exponenciální růst efektivity u LED (spotřeba/výkon).

Dá se předpokládat, že v budoucnu budeme mít k dispozici nejen miniaturní projektory s vysokým výkonem, ale také snímací kamery s extrémně vysokým rozlišením. Dokážou rozpoznat i ty nejmenší pohyby s vynikající přesností a rychlostí.

Jednoduchým škálováním si lze představit například projektor, který dokáže vykreslovat virtuální obraz takřka na jakémkoli objektu v místnosti. Dala by se využít také rozšířená realita brýlí ve stylu Google Glass. Uživatelé se mohou v jedné místnosti synchronizovat nad konkrétní aplikací a vidět společně virtuální plochu a předměty, se kterými lze pracovat.

Bude to jednou vypadat takhle?

Ať už bude řešení jakékoli, lze určitě předpokládat větší propojení reality a jejího virtuálního ztvárnění pomocí počítače. Rozšířená realita totiž poskytuje nové možnosti interakce, které v rámci běžné reality a její hmoty nelze jednoduše uskutečnit.

 

VTM.cz

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!