Britové umějí vrátit sluch | E15.cz

Britové umějí vrátit sluch

Ilustrační foto. (Foto: Profimedia)
ZDROJ: Profimedia

Miloslav Hamřík

Britští vědci oznámili, že výrazně postoupili v léčbě hluchoty. Vůbec poprvé se jim podařilo za pomoci kmenových buněk navrátit sluch zvířatům.

O studii prováděné na pískomilech informoval časopis Nature reports. Experti si zvolili pískomily záměrně, neboť jsou schopni slyšet zhruba stejnou škálu zvuků jako člověk, narozdíl třeba od myší.

Léčba by časem mohla najít uplatnění u lidí, kteří mají poškozené nervové buňky, které převádějí vlnění vzduchu na elektrické signály pro mozek. Takových neslyšících je zhruba desetina. Léčba spočívá v injekční aplikaci mixu z kmenových buněk do vnitřních uší. Vědci zkoumali tento postup u 18 neslyšících pískomilů. Po více než deseti týdnech se jejich sluch zlepšil. Zhruba třetina pokusných zvířat znovuzískala až devadesát procent sluchu.

V lidském měřítku by to znamenalo, že člověk, který není schopný slyšet ani kamion nebo nákladní auto na ulici, by byl po léčbě schopen rozhovoru. „Není to úplné vyléčení, ale lidský pacient by pak měl být schopen běžné komunikace v místnosti,“ podotkl doktor Marcelo Rivolta.

Otázkou ale i nadále zůstává etika užívání kmenových buněk, neboť ty jsou získávány z nevyužitých několikadenních lidských zárodků z klinik pro umělé oplodnění a v mnoha státech včetně České republiky je povolen pouze výzkum jejich využití.

Autor: Miloslav Hamřík