Antarktida byla podle vědců před miliony let výrazně teplejší

Podnebí Antarktidy bylo před miliony let výrazně teplejší a vlhčí, než se dosud odborníci domnívali. Vyplývá to alespoň ze studie amerických vědců, podle nichž teploty na nejstudenějším kontinentu dosahovaly až sedmi stupňů Celsia. O výzkumu zveřejněném v online verzi časopisu Nature Geoscience informoval americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Antarktida, ilustrační foto
19.6.2012 10:23   |

Vědci zkoumáním rostlinných zbytků ze sedimentů pod Rossovým šelfovým ledovcem zjistili, že letní teploty na pobřeží Antarktidy před 15 až 20 miliony let byly o 11 stupňů Celsia vyšší než dnes. To bylo dost na to, aby se zde dařilo vegetaci, včetně klečí. Několikrát vyšší byl i úhrn srážek.

Čtěte také: Letošní rok je v USA nejteplejší od roku 1895

Vrchol tohoto zeleného období v historii Antarktidy podle odborníků přišel během středního miocénu, před 16,4 až 15,7 milionu let, kdy prý okraje kontinentu vypadaly spíše jako dnešní Island než jako polární poušť.

Hlavním cílem studie bylo lépe porozumět tomu, jak může vypadat budoucnost ovlivněná klimatickými změnami. Teplejší doba středního miocénu šla podle výzkumníků ruku v ruce s vyšší hladinou oxidu uhličitého, jehož koncentrace tehdy dosahovala 400 až 600 částic v milionu částic atmosféry (ppm). Dnešní koncentrace CO2 se pohybuje okolo 390 ppm a při současném tempu jejího zvyšování by úrovně z doby středního miocénu měla dosáhnout na konci tohoto století.

Autor článku: