V mnichovské fotbalové Allianz Aréně slunce nezapadá ani v zimě | E15.cz

V mnichovské fotbalové Allianz Aréně slunce nezapadá ani v zimě

Jan Stuchlík

Je zima, studený vítr šlehá do tváře a z ocelově šedivé oblohy jakoby se každou chvíli měl spustit sníh. Smráká se, ale na šťavnatě zelený trávník v mnichovské fotbalové Allianz Arény svítí slunce. Přesněji mnoho sluncí. Na dlouhých ramenech dva metry nad pažitem září jasně oranžová světla, aby hvězdy domácího Bayernu Mnichov měli dokonalou trávu i přes zimu.

Instalaci umělého slunce, které pomáhá trávě růst a regenerovat, i když všude jinde už spí zimním spánkem, považuje ředitel arény Jürgen Muth za jednu z klíčových investic uplynulých let. „Dříve jsme museli řešit, kdy a hlavně jak trávník měnit, abychom se vešli do přestávek mezi zápasy. Teď už se tím zabývat nemusíme,“ vysvětluje Muth.

Celý systém spotřebuje každou hodinu 500 kilowattů elektřiny. Teď začali v Mnichově experimentovat s diodovými LED svítidly, které produkují ultrafialové záření. Mají o třicet procent nižší spotřebu elektřiny, ale na rozdíl od klasických žárovek nehřejí. V zimě ovšem tráva potřebuje k růstu kromě světla i teplo. Proto LED panely technici kombinují s tepelnými zářiči.

V zimě v Mnichově trávník ozařují každý den. Systém, který najednou dokáže pokrýt jednu polovinu hřiště, ale zapínají také ve zbytku roku. „To když je delší dobu pod mrakem,“ doplňuje průvodce po stadionu Peter.

V nitru obřího německého stadionu: Nezbedné fanoušky sledují automatické 4K kamery

Správný růst trávy hlídají také senzory umístěné přímo do trávníku. S vyhodnocováním dat pomáhá trávníkářům z arény německý koncern Siemens, který se před rokem stal partnerem Allianz Areny. Údaje ze senzorů vyhodnocuje jeho operační systém pro Průmysl 4.0 MindSphere, který pak řídí i další péči o trávník.

Aréna pro 75 tisíc diváků začala fotbalistům sloužit v roce 2005. Její stavba přišla na 340 milionů eur. Ročně ji navštíví na 3,5 milionu návštěvníků. „Každý rok investujeme do vylepšování stadionu 8 až 10 milionů eur,“ říká Muth.

Miliardový byznys. Na prodeji špičkových fotbalistů nejvíce vydělávají portugalské a francouzské kluby

Se Siemensem se třeba baví o instalaci velkých akumulátorů elektřiny, které by aréně pomohly snížit špičky v odběru proudu. V den zápasu spotřeba raketově vzroste na šest megawattů, což odpovídá potřebám menšího města.

Stadion musí zásobovat dvě blízké rozvodny. Jenže za tak velký rezervovaný příkon musí distribuční společnosti platit poměrně vysoké poplatky. Baterie, které by část spotřeby pokryly, by tyto náklady snížily.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!