Olympiáda Britům ekonomicky nepomůže, její efekt je jen dočasný

Olympiáda ekonomicky pomáhá pořadatelské zemi hlavně před jejím zahájením. Vyplývá to z průzkumu Michaela Saunderse z Citigroup, na nějž na blogu britského serveru Guardian v souvislosti s blížící se olympiádou v Londýně upozornila Heather Stewartová. V pondělí bude zbývat do zahájení olympijských her v britské metropoli 200 dní, ale Angličané se nemohou spoléhat na to, že by jim tenhle sportovní svátek pomohl vyřešit ekonomické těžkosti.

 ilustrační foto
7.1.2012 12:15   |  

Saunders přezkoumal ekonomické dopady u deseti olympiád mezi lety 1964 a 2008. Zjistil, že HDP pořadatelské země má tendenci růst v období před zahájením olympiády, ale „olympijský efekt“ přestává působit před začátkem her a potom už ekonomický přínos slábne.

Předolympijské odbdobí je logicky ekonomicky nejpřínostnější z toho důvodu, že je nutné investovat do infrastruktury, sportovišť, vznikají pracovní místa.


Čtěte také: Mini v edici pro Olympijské hry v Londýně


Růst HDP hostitelských zemí v době konání olympiády

Zdroj: Citigroup

Stejně jako ostatní pořadatelské země chtějí i Angličané získat díky olympiádě dodatečné příjmy z očekávaného přílivu zahraničních turistů nejen v Londýně, ale v celé Británii. Jenže i tenhle efekt je podle Stewartové diskutabilní.

Své pochybnosti dokládá případem Austrálie, kde sice došlo v roce 2000 v době konání olympiády ke krátkodobému nárůstu turistů o 16 procent, jenže tři roky poté návštěvnost klesala. Všichni, kdo plánovali navštívit Austrálii pravděpodobně spojili svou cestu s olympiádou a v dalším období už mnoho dalších zájemců nebylo.

Saunders svůj výzkum uzavírá tím, že olympijské hry v Londýně mohou být velkou zábavou, ale rozhodně nemohou být nástrojem hospodářské politiky.

Autor článku: sal

E15.cz je díky vašim hlasům ve finále ankety Křišťálová Lupa. Podpořte nás prosím ještě v závěrečném kole. Děkujeme!

Komentáře

Čtěte také

Nových obchodních center je nejméně od 90. let

Nových obchodních center je nejméně od 90. let

Hustota obchodních center a nákupních parků je v Česku tak silná, že developeři silně omezili jejich výstavbu. Očekávaný roční přírůstek bude letos nejslabší od konce devadesátých… více

Komerční prezentace

Další weby mladé fronty

Mobilní web