Žďárským objezdům cosi chybí. Tvář | E15.cz

Žďárským objezdům cosi chybí. Tvář

Lucie Pátková

Vylepšení vzhledu kruhových objezdů se ve Žďáře jen tak nedočkají. Proti je hlavně policie.

Jsou čtyři, ale jsou bez tváře. Pokud tedy nepočítáme bezúdržbovou zeleň, která na nich roste. Řeč je o žďárských kruhových křižovatkách. Jako poslední na konci července zjednodušil dopravu ve městě kruhový objezd u Ivana. Ani on ale zatím nenabízí nic, co by přitáhlo pozornost a město navenek reprezentovalo.

Redaktoři týdeníku Sedmička oslovili v anketě dvacet žďárských občanů. Dvanáct z nich by vylepšení vzhledu uvítalo, šest je se současným stavem spokojeno, jen dva by se umístění něčeho symbolického doprostřed bránili kvůli bezpečnosti.

„V uvozovkách umělecká hodnota kruháčů je mizerná. Určitě bych uvítal, kdyby vnitřní prostor zdobila nejen celoroční zeleň. Rozkvetlé kruháče, které běžně potkávám na cestách, jsou velmi příjemným zpestřením,“ říká Ivan Bláha.

Není sám. „Ozdoby na kruhovém objezdu se mi líbí. Viděl jsem v Třeboni kruháč s kaprem a v Lázních Bohdaneč fontánu, myslím, že je to dobrý nápad. A pokud je to jednoduše provedeno, je to fajn,“ nabízí svůj názor Aleš Zeman.

Hned čtveřice oslovených dokonce ukázala na místního umělce Michala Olšiaka, jehož výtvory je okolí Žďáru poseté, že by mohl něco reprezentativního vytvořit.

Myšlenkou využít k vlastní prezentaci „kruháč“ u Ivana se zabývali ve firmě Žďas. Strojírenský gigant a největší chlebodárce příští rok slaví šedesát let od svého založení. Nápad by ale museli posvětit slovenští vlastníci a hlavně dopravní policie.

A právě dopravní policie se na podobné nápady dívá dost odměřeně. „Stavět něco doprostřed menších kruhových objezdů nedoporučujeme,“ říká šéf žďárské dopravní policie Jan Kostečka. „Pokud by se město pro něco takového rozhodlo, my k tomu řekneme naše stanovisko a zbytek záleží na něm. Obecně ale nějaké skulptury nejsou vhodné z hlediska bezpečnosti, jelikož rozptylují pozornost. Já bych tomu rozhodně nebyl nakloněn,“ dodává Jan Kostečka.

Pro příklady nemusíme chodit daleko. S podobným záměrem neuspělo před časem vedení Nového Města na Moravě. Novoměstští si chtěli rondel vylepšit lyžařským symbolem. „V Novém Městě to neprošlo, a to nás také brzdí,“ tvrdí žďárská místostarostka a senátorka Dagmar Zvěřinová.

Radnici ovšem patří jen dva ze čtyř žďárských objezdů, o zbylé dva pouze pečuje. Jak malý „kruháč“ nahoře na Brněnské ulici, který funguje spíš jako zpomalovač při vjezdu do města, tak „vymodlený“ objezd u Enpeky je totiž pod správou Ředitelství silnic a dálnic.

„Sami tam nic dávat nebudeme. Solitérům všeho druhu bych se bránila,“ konstatovala ředitelka jihlavské správy ŘSD Marie Tesařová.

Město tak řeší jen křižovatky u Ivana a u Kauflandu. „S tou u Kauflandu uvidíme až po rekonstrukci nádraží, která nás čeká,“ vysvětluje Dagmar Zvěřinová.

Drtivé většině dotazovaných se kruhové objezdy zdají bezpečnější a přehlednější. Vyčítají nedostatky jako špatný „bypas“ mezi Brněnskou a Jihlavskou ulicí, ale hlavně chybějící provázanost objezdů, kterou rozbíjí dvě velké světelné křižovatky, čímž se efekt „kruháčů“ v dopravní špičce výrazně snižuje.

Proto by Žďárští přivítali takových staveb ještě víc. Už dříve se ale vedení radnice nechalo slyšet, že nová kruhová křižovatka u Ivana byla na dlouho poslední stavbou svého druhu. O přestavbě se aktuálně neuvažuje ani v případě křižovatky u Conventu, ani velkého uzlu u Komerční banky.

Autor: Lucie Pátková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!