Z blázince na Staroměstskou radnici | E15.cz

Z blázince na Staroměstskou radnici

Jan Král

Ostravský fotograf Jiří Žižka získal za fotografii z opavské léčebny třetí místo v soutěži Czech Press Photo.

Když osmadvacetiletý učitel odborné výchovy z Vítkovic Jiří Žižka (na snímku s oceněnou fotografií) získal výjimečnou možnost fotit v opavské psychiatrické léčebně, vůbec netušil, jaký úspěch jeho snímky budou mít. V konkurenci téměř tří set jiných fotografů se na soutěži Czech Press Photo Jiří Žižka prosadil sérií snímků z léčebny. Na třetí místo v kategorii Každodenní život. „Byla to jedinečná příležitost vyprávět všední příběhy jejich pacientů,“ říká Žižka, jehož snímky jsou do konce ledna k vidění na pražské Staroměstské radnici.

Jak vás napadlo fotografovat v opavské léčebně?

Po vedením Jindřicha Štreita jsem se zúčastnil rozsáhlého projektu Opava na prahu nového tisíciletí. Během něho jsem měl tu možnost fotit v opavské léčebně. Její vedení mě následně oslovilo, abych k jejímu 120. výročí vytvořil dokumentární cyklus snímků.

Očekával jste, že se s těmi fotografiemi dostanete až na Staroměstskou radnici?

Vůbec ne. Od první chvíle jsem se zajímal především o osudy lidí před objektivem. Chtěl jsem zachytit jejich samotu i nekontrolované emoce. Poznával jsem jejich touhu po někom blízkém, snahu alespoň na chvíli uniknout do jiného světa. Chtěl jsem proniknout do jejich nitra, vcítit se do jejich tragického postižení.

Bylo těžké fotografovat v takovém prostředí?

Protože se mi dostalo povolení k takřka neomezenému přístupu na jinak pro fotografy téměř neprodyšně uzavřenou kliniku, mohl jsem se plně soustředit jen a jen na práci.

Nebyli na vás pacienti zlí nebo naopak až moc vstřícní?

Od začátku jsem se snažil být maximálně citlivý a respektoval jsem rozhodnutí fotografovaného, zda dá svolení. Někdy jsem to musel jen vycítit z jeho gest. Snad právě proto žádné dramatické okamžiky mou práci nedoprovázely.

Co vám tahle práce dala?

Především jsem si uvědomil, že lidé v mém hledáčku pocházejí z „našeho“ světa. A že právě tento svět je mnohdy za zdi „blázinců“ uvrhl svou dravostí a nezvladatelností. V té léčebně jsme to také my, pouze ve fázi, kdy již nedokážeme snášet standardním způsobem běžný život.

Ve své práci se hodně soustřeďujete i na centrum Ostravy. Lze v něm objevit ještě něco zajímavého?

Převážně se jedná o stavby židovského architekta Felixe Neumanna, který se významně podílel na přeměně centra tohoto města na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Jeho práce obdivuji proto, že člověka ničím nepřitahují na první pohled. Pokud se na podíváte pozorněji, dovedou oslovit řešením, konstrukcí a formou.

Autor: Jan Král
 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!