Vláčky jezdí modelem Ústecka | E15.cz

Vláčky jezdí modelem Ústecka

Ústecký kraj se stal prvním regionem obřího železničního modelu České republiky. Lidé si jeho zmenšené dominanty budou moci prohlédnout od příštího čtvrtka.

Je to jako splněný dětský sen. Model vlaku projíždí kolem miniaturního hradu Střekova a prťavých zdymadel, aby zastavil u peronu zmenšeného ústeckého nádraží. V Království železnic na pražském Smíchově modeláři právě dokončují poslední detaily unikátního železničního modelu, na kterém Severočeši poznají důvěrně známá místa z okolí.

Pohyblivé doplňky

„Snažili jsme se, aby model co nejvíc odpovídal skutečnosti. Ale nebylo v našich silách udělat zmenšenou kopii celého kraje. Na takové kolejiště bychom si museli pronajmout Doupov. I tak zabírá model Ústeckého kraje čtyřiapadesát metrů čtverečních,“ říká Rudolf Pospíšil z Království železnic.
Na modelu se tak objevují hlavně města Děčín, Ústí nad Labem a Most s některými charakteristickými stavbami a prvky. Najdeme tu například Setuzu, pivovar ve Velkém Březně a Mariánskou skálu, ale také pohyblivé doplňky jako rypadlo a pásové dopravníky dolu Bílina nebo trucky na mosteckém autodromu.
„Zjednodušovat jsme ale museli. Často i drasticky. Například v Ústí jsme mohli silnici vést jen po jedné straně Labe. To ovšem znamenalo, že jsme tam pak nemohli postavit ani most, protože by nikam nevedl. Že jsme Ústí připravili o most, to asi Ústečáci ponesou těžce,“ uvědomuje si nedostatky Pospíšil.

Aby bylo vidět

Na modelu odpracovali modeláři dohromady osmnáct tisíc hodin. Stavěli jej čtyři lidé z Království železnic a asi třicet dalších ve volném čase. „Nejtěžší bylo vymyslet, aby z jednoho místa bylo všechno vidět. Ústecký kraj je hodně členitý a má hustou železniční síť,“ říká další z představitelů Království železnic Josef Miřácký. Některé stavby a hory proto bylo potřeba snižovat, aby nezakrývaly to hlavní. Vláčky. „Celkem na modelu vede dvě stě metrů kolejí, po kterých jezdí okolo stovky mašinek a vagonků. Nezapomněli jsme ani na železniční vlečky,“ vypočítává Miřejovský.
Otevření modelu Ústeckého kraje je naplánované na 14. ledna. Na programu bude i křest knihy Pavla Schreiera Příběhy z dějin našich drah z vydavatelství Mladá fronta.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!