Viceprezident Černý: Postavit továrnu na malá auta bylo prozíravé | E15.cz

Viceprezident Černý: Postavit továrnu na malá auta bylo prozíravé

Nejvýše postaveným Čechem v mezinárodní hierarchii TPCA je viceprezident Jiří Černý.

Japonský prezident, francouzský viceprezident. A jeho český kolega. Jiří Černý je v automobilce TPCA jedním ze tří nejdůležitějších mužů. Byl také jejím prvním zaměstnancem.

Několik let předtím, než u Kolína vyrostly tovární haly, vše chystal. „Začínali jsme v malé kanceláři,“ vzpomíná Černý, jenž prostřednictvím e-mailu poskytl týdeníku Sedmička rozhovor.
Ukázalo uplynulých pět let, že investice do nové továrny byla správná?

Postavit továrnu na výrobu malých městských vozů se ukázalo jako prozíravé rozhodnutí. Poptávka po těchto autech roste. Přestože se autoprůmysl potýkal v době ekonomické krize s poklesem poptávky, naše výroba byla stabilní.

Byl správný i výběr regionu?

Kolínsko naplnilo představy z hlediska infrastruktury, logistiky a dalších záležitostí, kvůli kterým byl investory vybrán. Jsme tu spokojení.

Jste nejvýš postaveným Čechem v hierarchii TPCA. Jaký vliv na fungování továrny má fakt, že jejími vlastníky jsou Japonci a Francouzi?

Podíváte-li se na firemní kulturu v Japonsku, od té české se dost liší. My se snažíme většinu věcí dělat tak, jak to dělá Toyota, ale úplně všechno samozřejmě přenosné není. Třeba zpočátku si z nás lidé dělali legraci, že se snažíme zavést povinné rozcvičky. V Japonsku je mají, my jsme je už zrušili.

A vy byste je chtěl?

Je to škoda, protože na začátku směny dochází k nejvíce úrazům kvůli tomu, že se lidé ještě nestačili po ránu pořádně rozhýbat. Má to logiku, ale v českém prostředí nelze říci: buďte tu před začátkem pracovní doby, budete cvičit. Snažíme se lidi vést k tomu, aby cvičili sami. Například v oddělení logistiky už přišli na to, že když se rozcvičí, jde jim práce lépe.

V čem je podle vás auto z TPCA lepší než od konkurence?

Naší předností jsou zejména nízká spotřeba a vysoká kvalita. Z hlediska ekologie jsou srovnatelné s modely s hybridním pohonem. A velmi důležité je hodnocení zákazníků. Důkazem je vítězství v kategorii malých městských vozů v letech 2007 a 2008.

Jakým autem jezdíte vy?

Mám velkou rodinu, a proto jezdím Citroënem C8. Má tmavomodrou barvu.

Prozradíte, jak vysoký máte plat?

Výši mezd jednotlivců nezveřejňujeme. Obecně lze říct, že platy manažerů v TPCA jsou srovnatelné s ostatními výrobními firmami v Česku.

Jaká je perspektiva automobilky v Česku? Nehrozí například to, že by firma přesunula výrobu do zemí s levnější pracovní silou?

Do výstavby závodu mateřské společnosti investovaly přes dvacet miliard korun. Opravdu tu nejsme na krátký čas. Naopak. Máme dlouhodobou vizi působení na Kolínsku. Nevím o žádných úvahách týkajících se přesunu výroby jinam. Navíc, levnější pracovní síla není pro výrobce vždy nejdůležitější. Produkujeme auta pro evropský trh. Pokud by se měly vozy vyrábět například v Asii, je třeba je do Evropy dopravit, a to se nevyplatí.

Považujete auta z TPCA za česká auta?

Určitě jsou do značné míry česká, vždyť je vyrábí převážně Češi, v Česku a z osmdesáti procent z dílů pocházejících z Česka.

Nyní v automobilce pracuje 3500 lidí. Bude se v budoucnu jejich počet měnit? Na čem to závisí?

Počet zaměstnanců samozřejmě nejvíc závisí na poptávce po našich autech. Ta zatím mírně roste, čemuž jsme se přizpůsobili navýšením kapacity továrny a najímáním nových pracovníků. I do budoucna jsme optimisté.

Jak byste charakterizoval zaměstnance TPCA? V čem jsou silní, v čem by měli naopak přidat?

Charakterizoval bych je jako odpovědné a aktivní. Odpovědní proto, že v TPCA není kontrola kvality záležitostí pouze jednoho oddělení, ale kontrolorem je doslova každý. Tento princip spočívá v tom, že každý, kdo zjistí jakýkoliv drobný nedostatek, může, či přímo musí zastavit výrobní linku. Teprve po sjednání nápravy může vůz pokračovat dál.

Takže jste se svými podřízenými spokojen?

Líbí se mi, jak se nám podařilo stabilizovat zaměstnance. Nabízíme nadprůměrnou mzdu a nadstandardní benefity. Snižuje se nám absence, zlepšuje produktivita, kvalita. Lidé jsou pro nás nejdůležitější. Chceme navázat na projekty v oblasti zdraví, jako bylo například otevření Centra preventivní zdravotní péče pro naše zaměstnance.

O malá a levná auta je stále zájem. Je tedy možné, že krize v posledních letech TPCA paradoxně pomohla?

Jak se to vezme. Dotkla se totiž řady našich dodavatelů, někteří se dostali do vážných problémů, a s tím jsme se museli vypořádat. Autoprůmysl je velmi těsně provázaným odvětvím a krize se na něm značně podepsala. Na objemu naší výroby se to však naštěstí neprojevilo.

Už vyvíjíte nový model, který se bude v TPCA jednou vyrábět?

Ano, vyvíjíme. Ale bohužel vám k tomu nemohu říci víc, protože vývoj je záležitostí našich mateřských společností.

vVyrábíte malá auta, oblíbená zejména ženami. Podílí se ženy na vývoji? Nemyslím, že jsou naše modely oblíbené zejména ženami, i když podíl žen mezi našimi zákazníky bude asi vyšší než třeba u vozů střední a vyšší třídy. My tohle tolik neřešíme, to je otázka prodeje a my se věnujeme výrobě. Nicméně nepochybuji o tom, že do vývoje mluví i ženy. Jaká je podle vás budoucnost automobilového průmyslu? Podle mého bude pokračovat trend zmenšování vozů a snižování jejich zátěže na životní prostředí. Je to dáno tím, že už nyní je kupují lidé mezi padesáti a pětašedesáti lety věku. A těchto lidí, jak známo, bude stále přibývat. Je český trh specifický kvůli oblibě škodovek? Myslím, že ne. Existuje spousta zemí, kde má jeden výrobce velmi silnou pozici danou tradicí nebo třeba tím, že se jedná či se v minulosti jednalo o státní podnik. Na vzestupu jsou noví asijští hráči – například korejská KIA a čínské automobilky. Jakým způsobem podle vás ovlivnily automobilový trh? V uplynulých letech došlo v automobilovém průmyslu k velkým majetkovým přesunům. Fiat „nakupoval“ v Americe, do hry se vložili Číňané. To samé na úrovni dodavatelů. Jedním z velkých důvodů těchto změn jsou investice do vývoje nových vozů. Automobilky, které nevyrábějí čtyři nebo pět milionů aut ročně, budou mít problém. Miliardové náklady vývoje se musí odepsat odpovídajícím počtem vozů. Pokud je těch aut méně, musí být dražší, a tím na trhu ztrácejí konkurenceschopnost. Velké firmy, ať je to Volkswagen či Toyota, vyhrávají tím, že používají stejné díly na různých modelech. Automobilky, které samy vyvíjejí a vyrábějí jen statisíce aut ročně, nemají budoucnost. Odbory v TPCA nyní jednají s vedením o nové kolektivní smlouvě. Co si myslíte o přání odborářů, kteří chtějí vyšší mzdy?**

Máme s odbory dohodu, že až do podepsání kolektivní smlouvy na konci března nebudeme vyjednávání nijak komentovat.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!