Veřejnou dopravu čeká revoluce. A nejspíš také zdražení | E15.cz

Veřejnou dopravu čeká revoluce. A nejspíš také zdražení

Do ulic vyjede znovu trolejbus číslo 15. Noční spoje pojedou o víkendu po půlhodině. Větší změny nás čekají příští rok.

Plzeňská veřejná doprava stojí před velkými změnami – to už je teď jasné. Tou nejzásadnější bude změna ceny jízdného pro příští rok. Zvýšení tarifů ještě městští radní neodsouhlasili, ale všechno nasvědčuje tomu, že k němu dojde. Správa veřejného statku, která premiérově připravuje návrh jízdních řádů a zároveň předkládá radním i návrh cen, musí plán uzpůsobit výši dotace města dopravním podnikům. Městskou kasu čeká těžký rok a nikdo nechce – celkem pochopitelně – vydat v roce 2010 víc peněz než letos.

„Musíme se vejít do částky, kterou město uvolní. Předpokládané dotace na příští rok jsou na úrovni roku 2009,“ potvrzuje omezení dopravní inženýr správy veřejného statku Ondřej Vohradský. Na tento rok vydalo město dopravním podnikům 600 milionů korun. Na příští rok se počítá se zachováním ujetých kilometrů (15 milionů), náklady se však přece jen zvýší.

„Vstupy jako energie a výdaje na platy se mírně zvednou. Větší náklady přinese takzvaná taktová doprava. Přeprava po nové trolejbusové lince na Borské pole je také dražší než autobusová,“ upozorňuje dopravně provozní ředitel dopravních podniků Václav Zikmund. Dopravce proto připravil i ceník, který počítá s navýšením jízdného a předal ho jako podklad správě veřejného statku.

Kdo to zaplatí? Cestující

A protože je jasné, že někdo zvýšené náklady zaplatit musí a z městské kasy to nebude, zůstane nevděčný úkol nejspíš na cestujících. „Návrh jízdného do rady ještě nedorazil. Pokud bychom se zabývali zvýšením cen na příští rok, bylo by to na přelomu září a října. Šlo by ale jen o mírné navýšení, úspory bychom hledali i v hospodaření dopravních podniků,“ tvrdí technický náměstek primátora Petr Rund. Jednotlivé jízdné v městské hromadné dopravě nyní stojí dvanáct korun, předplatné na měsíc činí 390 korun.

Cena za cestování veřejnou dopravou je v Plzni oproti dalším větším městům stále spíš přívětivá (Praha 26 korun). Cena jízdenek se neměnila čtyři roky, předplatné ve stejné výši zůstává druhým rokem. „Podle mne by se lidé v této době neměli zatěžovat dalšími náklady. Není to prostě správné,“ reaguje na možné zdražení Plzeňan Karel Sedláček.

Tramvaje v taktu

Co už městští radní schválili, je první fáze optimalizace, která začne platit na začátku listopadu. Tedy hned poté, co dělníci skončí s opravou tramvajové trati na Karlovarské třídě mezi lékařskou fakultou a zastávkou Boženy Němcové. Od té chvíle budou jezdit o víkendech trolejbusy a autobusy v pravidelných intervalech – takzvaných taktech. Vytíženější spoje, všechny tramvaje a trolejbus číslo šestnáct budou přes den opouštět konečné vždy po sedmi a půl minutách, ostatní trolejbusy po patnácti. Lidé si tak nebudou muset pamatovat odjezdy svých spojů, vozy by měly jezdit vždy ve stejném intervalu.

Změn doznají také některé trolejbusové linky. Už je jasné, že začne znovu jezdit patnáctka trolejbus, která vyrazí z centrálního autobusového nádraží a od kruhového objezdu na Americké třídě pojede po dnešní trase třináctky do Lobez až na konečnou v ulici Pod Vrchem. Třináctka z jízdních řádů nezmizí, jen částečně změní trať. Z Černic ještě vyjede jako obvykle, z Americké třídy ale bude po Anglickém nábřeží kopírovat současnou trať desítky až na konečnou v Doubravce.

Do konce roku se nesmí utratit víc, proto dražší jízdu tramvají a trolejbusů možná vyrovnají úspory na trase autobusové třicítky. Velkou proměnou projdou noční autobusy. Přibudou linky N4, N5 a N6, které obslouží i okrajové části města, o víkendech se nejvytíženější autobusy (N1–N3) budou po městě pohybovat ve třicetiminutových intervalech.

Revoluce v příštím roce

Komu se zdají tyto změny příliš radikální, těžko se bude smiřovat s proměnami v příštím roce. V polovině roku, po dostavbě trolejbusové trati na Borská pole, se totiž rozjede úplný kolotoč změn. Taktová doprava se stálými intervaly začne platit ve všech vozech veřejné dopravy ve všech dnech.

„Změn doznají téměř všechny autobusové linky,“ říká Vohradský. Po nové trolejbusové trati na Borská pole se nejspíš vydá lobezská patnáctka. „Další variantou je, že by se na tuto trasu odklonila dvanáctka,“ nabízí Vohradský další možnost. Celý návrh druhé fáze optimalizace bude připraven do března příštího roku, poté ho budou schvalovat plzeňští politici.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!