Tři sta let stál. Je na prodej | E15.cz

Tři sta let stál. Je na prodej

Budovy Jarošovského pivovaru chátrají, jejich majitel je chce prodat. A pamětníci už jen vzpomínají na „zlaté časy“.

„Tři sta let stál, stát bude dál…“ zpívá ve svém slavném hitu skupina Argema. Jarošovský pivovar skutečně stál tři století a pivo, které v něm sládci vařili, kdysi popíjel nejen celý Zlínský kraj. Před třinácti lety ale z hospod definitivně zmizelo. Teď je možné, že zmizí i dnes už chátrající pivovarský areál. Do několika měsíců totiž bude na prodej.

„Nemáme stanovený pevný termín, ale náš záměr je zhruba během příštího půl roku budovy prodat. Zřejmě prostřednictvím tendru,“ potvrdila Kateřina Eliášová, mluvčí firmy Heineken, pod kterou objekty v této době patří. Velký areál má řadu budov, které jsou už několik let prázdné a lákají spíše zloděje.

Pro místní jsou ale stále symbolem prosperujícího podniku. „Pivovar fungoval úspěšně tři století. Přežil války i různé krize, ale všechna sláva skončila převratem,“ posteskl si místní rodák a dlouholetý pivovarský technik Milan Špičák.

Podle majitele jsou objekty v tak žalostném technickém stavu, že bez výrazné investice do rekonstrukce je pivovar neprovozovatelný. Slavnou éru místní varny tak připomínají už jen fotografie, etikety a reklamní plakáty na stěnách restaurace, která jako jediná součást pivovaru stále funguje.

„My se zavírat nechystáme. Přestože už Jarošovské pivo netočíme, štamgasti k nám chodí pořád,“ ujistil stálé hosty nájemce Lubor Komárek. Pivnici má v původní sladovně a dobové fotografie nebo část starého dřevěného sudu si do interiéru pořídil sám.

Ve znovuzrození pivovarské slávy, kterou by mohl přinést nový majitel, ale místní nevěří. Na prodej byl areál totiž už před čtyřmi lety. Tehdy mělo zájem dokonce i město. Radní z Uherského Hradiště ale zjistili, že prodejce chce dvanáct milionů korun jen za některé budovy a navíc bez pozemků.

„Chtěli jsme tady udělat třeba muzeum pivovarnictví a rozšířit nabídku cestovního ruchu. Ale za těchto podmínek nebyl odkup výhodný. A to stále platí,“ vysvětlila tisková mluvčí radnice Petra Zemčíková.
Za jakou cenu chce současný vlastník pivovar prodat, není jasné. Místní, kteří každý den kolem budov z roku 1688 denně chodí, říkají, že i za jednu korunu by byl drahý.

Přitom pivo, které tady sládci vařili, lidem chutnalo. A nejen místním. Sládci vařili světlé i tmavé, desítku, dvanáctku i jedenáctku, speciální byl tmavý ležák Solomon Braun, světlé výčepní Argema, pivo bez cukru nebo nealkoholické. Pro zahraničí se dělala piva Classic, Premium nebo Bingo.

„Naše pivo bylo poměrně oblíbené. Bylo mírně nasládlé a našla se spousta lidí, kterým chutnalo. Svého času jsme vozili celé kamiony piva třeba do východních Čech,“ zavzpomínal Špičák. Narodil se ve služebním bytě jako syn pivovarského technika a sám se jím později také stal.

Největší slávu pivovar zažil před sto deseti lety. V roce 1900 totiž Jarošovské pivo získalo zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži. Pivovar tenkrát vlastnila rodina Braunů, která svým úspěchem postupně likvidovala okolní výrobny.

Dařilo se i za socialismu. Dokonce existuje projekt, který počítá s rozšířením a rekonstrukcí pivovaru tak, aby mohl uvařit 600 tisíc hektolitrů piva za rok. Platil ještě v roce 1988. Tehdy místní s velkou slávou připomínali tři sta let od fungování pivovaru. V devadesátých letech ale pivu vyrostla konkurence a zájem klesal natolik, že v roce 1997 se přestalo vařit úplně. Ještě několik let do pivovarského hostince vozili majitelé pivo podle jarošovských receptur, ale vyrobené v jiném pivovaru.

„Už to nebylo ono. Teď už ho tady nečepuju vůbec,“ konstatoval Komárek. Každý druhý rok se ale v pivovarské hospodě scházejí alespoň bývalí zaměstnanci. Sejde se vždy kolem dvou set lidí z celého Zlínského kraje.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!