Táborští řidiči musí kličkovat. Až do jara | E15.cz

Táborští řidiči musí kličkovat. Až do jara

Řidiči jsou otrávení z výmolů na silnicích, cestáři slibují výrazné zlepšení, až se trvale oteplí.

Stačilo by označit díry na táborských silnicích kužely a vznikne solidní slalomová dráha. Řidiči cedí nadávky mezi zuby, ostražité musí být posádky záchranné služby.
„Když jedeme pro zraněného, dají se některé výmoly v rychlosti přeletět. Na cestě do nemocnice ale musí řidiči přizpůsobit jízdu. Problematická místa mají na paměti. Ke zpoždění nedochází. Navíc když už je zraněný v péči lékařů, není za každou cenu nutné závodit o čas,“ myslí si Milan Kratochvíl ze záchranné služby. Často je prý překvapený, když jeden den se musí výtlukům vyhýbat a druhý už jsou opravené. Jenže jen na pár dní.

Záplaty dlouho nevydrží

To je důsledek toho, že cestáři musí pracovat s technologií studeného obalu. „Používáme drť vyrobenou za studena. Místo ještě pokryjeme suchým betonem, abychom prodloužili životnost záplat, ale některé skutečně ani do jara nevydrží,“ říká Josef Koudelka z technických služeb.
Metoda je méně trvanlivá a třikrát dražší, než ta jarní. Navíc výrobny ještě neprodávají drť používanou po zimě. Proto technické služby opravují hlavně hodně nebezpečná místa.
Stejně postupuje i Správa údržby silnic. Má na starosti hlavní tahy jako například Budějovickou ulici.
Na té si Lukáš Musil nedávno prorazil gumu. „S kamarádem jsme auto odtáhli. Je staré a těžko bych asi mohl žádat odškodnění,“ myslí si.
Podle automechanika Pavla Novotného se takhle zachová hodně lidí. Letos tu byli s proraženými disky sice zatím dva, ale o náhradu nikde neusilovali,“ říká opravář.
Majitelé poškozených aut mají sice šanci, že s proplacením škody uspějí, ale prokazovat zavinění závady správci silnice je komplikované.
Komu vjezd do díry na silnici způsobí závadu na autě, může se obrátit na správce komunikace. Správa a údržba silnic má smlouvu s Hasičskou vzájemnou pojišťovnou, která žádosti vyřizuje.
„K nehodě je třeba zavolat policii. Defekt i místo pořádně zdokumentovat, nechat si opravit auto a s kopií faktury chtít proplacení škody. Většinou jsou to poškozené pneumatiky, tlumiče nebo disky,“ vysvětluje Milan Holý. Pro pojišťovnu pracuje jako likvidátor.
Říká, že lidé tuto možnost moc nevyužívají. Letos to v jeho případě nebyl na Táborsku ani jeden řidič. „Snažím se dírám raději vyhýbat, těžko bych se dočkal od někoho náhrady,“ myslí si Miroslav Kuchař. Předpokládá komplikované úřednické průtahy.
Zákon totiž skutečně považuje za závadu na silnici takovou změnu, která nejde předvídat. Navíc na nebezpečná místa upozorňují značky.
„Šanci na úspěch má ten, kdo vjede do osamocené díry třeba v zatáčce. Když je jich víc, je to nepřizpůsobení jízdy stavu komunikace,“ dodává Holý.
Na silnici ve směru od Tábora na Mladou Vožici je ale tolik děr, že je téměř nemožné se jim vyhnout.
„Vím, že tenhle úsek řidiče hodně trápí. Nejproblematičtější místa se snažíme opravit. Zažádali jsme o dotaci na celkovou rekonstrukci, ale ta byla loni zpochybněna. Letos snad dojde k jejímu uznání,“ uzavírá Radka Pavlíková ze Správy a údržby silnic.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!