Staví dům. Pro své motorky a auta | E15.cz

Staví dům. Pro své motorky a auta

5. srpna 2010 • 23:24
Jiří Richter z Hranic sbírá unikátní auta a motorky. Do garáže už se mu nevejdou.

Velkou dvojgaráž ve vile Jiřího Richtera z Hranic zaplnily do posledního místečka historické i nové motocykly a dva unikátní historické vozy. A tak se pustil do stavby depozitáře, domu, kam svou sbírku umístí. „Když ji bude chtít nějaký sběratel nebo fanda vidět, tak mu ji ukážu,“ říká sběratel. Vyleštěné motorky a auta vypadají, jako by právě vyjely z továrních linek. „Důležité je motorky a auta čistit a leštit,“ říká Richter. Téměř každý kousek jeho sbírky je rarita.

Na akce veteránů vyráží sběratel s červeným harleyem VLC z roku 1943. V původním stavu má i motocykl značky Agon z roku 1938, který se vyráběl v Loučné nad Desnou na Šumpersku a dochovaly se jen dva kusy.

Richter se může pochlubit i nevšedními stroji se čtyřmi koly. Na dvoře stojí jedna z prvních „tatrovek“, kterou zkonstruoval Hanz Ledvinka. Tatra 12 je z roku 1930 a má celou karoserii ze dřeva a volant na pravé straně. „Na volant vpravo si člověk zvykne. Musí ale dávat při jízdě pozor a raději nepředjíždět,“ říká Jiří Richter. Za vozem je vzadu umístěný kufr. „Když tehdy člověk přijel před hotel, portýři kufr oddělali a odnesli ho celý na pokoj,“ vysvětluje sběratel. Ten má v kufru nářadí, které vozí pořád s sebou.

Ve sbírce má také ford kabriolet. „Je z roku 1924 a patří mezi první sériově vyráběná auta. Získal jsem ho z Ameriky. Má ještě kola ze dřeva a startuje se klikou. Je to jiná jízda než v dnešních autech. Otevřete okno a kocháte se,“ vysvětluje sběratel.

S fordem takto ročně najede zhruba patnáct stovek kilometrů. S tatrou kolem šesti stovek. S novým autem, americkým dodge, jak jinak než v retrostylu, ujede za rok čtyřicet tisíc kilometrů. „A na kole tři a půl tisíce kilometrů,“ dodává sběratel.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!