Staví dům. Pro své motorky a auta | E15.cz

Staví dům. Pro své motorky a auta

Jiří Richter z Hranic sbírá unikátní auta a motorky. Do garáže už se mu nevejdou.

Velkou dvojgaráž ve vile Jiřího Richtera z Hranic zaplnily do posledního místečka historické i nové motocykly a dva unikátní historické vozy. A tak se pustil do stavby depozitáře, domu, kam svou sbírku umístí. „Když ji bude chtít nějaký sběratel nebo fanda vidět, tak mu ji ukážu,“ říká sběratel. Vyleštěné motorky a auta vypadají, jako by právě vyjely z továrních linek. „Důležité je motorky a auta čistit a leštit,“ říká Richter. Téměř každý kousek jeho sbírky je rarita.

„Motorky mě baví více než auta,“ přiznává harleyář Richter. Jeho největší pýchou je nejspíš výroční model Harley Davidson Fat Boy, legenda, kterou proslavil Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor II. Továrna jich vyrobila jen čtyři tisíce kusů a v Česku jsou jen čtyři.

Na akce veteránů vyráží sběratel s červeným harleyem VLC z roku 1943. V původním stavu má i motocykl značky Agon z roku 1938, který se vyráběl v Loučné nad Desnou na Šumpersku a dochovaly se jen dva kusy.

Richter se může pochlubit i nevšedními stroji se čtyřmi koly. Na dvoře stojí jedna z prvních „tatrovek“, kterou zkonstruoval Hanz Ledvinka. Tatra 12 je z roku 1930 a má celou karoserii ze dřeva a volant na pravé straně. „Na volant vpravo si člověk zvykne. Musí ale dávat při jízdě pozor a raději nepředjíždět,“ říká Jiří Richter. Za vozem je vzadu umístěný kufr. „Když tehdy člověk přijel před hotel, portýři kufr oddělali a odnesli ho celý na pokoj,“ vysvětluje sběratel. Ten má v kufru nářadí, které vozí pořád s sebou.

Ve sbírce má také ford kabriolet. „Je z roku 1924 a patří mezi první sériově vyráběná auta. Získal jsem ho z Ameriky. Má ještě kola ze dřeva a startuje se klikou. Je to jiná jízda než v dnešních autech. Otevřete okno a kocháte se,“ vysvětluje sběratel.

S fordem takto ročně najede zhruba patnáct stovek kilometrů. S tatrou kolem šesti stovek. S novým autem, americkým dodge, jak jinak než v retrostylu, ujede za rok čtyřicet tisíc kilometrů. „A na kole tři a půl tisíce kilometrů,“ dodává sběratel.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!