Podobná města, jiné jízdné | E15.cz

Podobná města, jiné jízdné

Obyčejná jízdenka na autobus je v Břeclavi o deset korun dražší než v Hodoníně.

Osmnáct korun si musejí na každou jízdu připravit lidé, kteří chtějí v Břeclavi cestovat městským autobusem a nepořídili si za sto padesát korun čipovou kartu. V nedalekém Hodoníně přitom jednorázová jízdenka stojí o desetikorunu méně.

„Bydlíme v Poštorné a do centra jezdíme většinou na kole nebo autem. Proto jsme si nezařizovali čipovou kartu. Když ale jedeme autobusem celá rodina, vyjde nás jedna cesta na dvaasedmdesát korun. A to i v případě, kdy jedeme jenom dvě zastávky. To mi připadá opravdu drahé,“ popsala Libuše Otáhalová.

Přepravní firma Bors se odvolává na to, že cenovou politiku určuje radnice a koordinátor, kterým je brněnská firma Kordis. „Ta má na starosti všechny dopravní spoje, které jsou součástí integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Do toho spadá i doprava v Břeclavi,“ řekl Petr Kužma ze společnosti Bors.

Doprava stojí miliony

Výsledná cena jízdného závisí podle Kužmy na dohodě mezi Kordisem a městskými zastupiteli. To je i důvod, proč se v Hodoníně a v Břeclavi ceny liší.

Podle vedení radnice jez zvýšená sazba nutná kvůli podpoře elektronických karet a provoz autobusů je i tak výrazně ztrátový. „Město na dopravu pravidelně přispívá. V loňském roce to bylo téměř třináct milionů korun. Letos se tato částka do konce července vyšplhala už na více než osm milionů,“ uvedl Miroslav Čapka, vedoucí odboru správních věcí a dopravy břeclavské radnice.

Podle Jaromíra Holce, ředitele a jednatele brněnské společnosti Kordis, má samospráva každého města možnost stanovit si cenu jízdného. „Snahou Kordisu i vedení Jihomoravského kraje je ale postup jednotlivých měst vzájemně koordinovat a neměnit tarif nahodile, ale jednotně a systematicky,“ řekl Holec.

Výsledkem této snahy je to, že v Břeclavi a Hodoníně stojí jednorázová jízdenka osm korun. V Břeclavi je ale tato cena podmíněna platbou čipovou kartou. Pokud cestující nechce kupovat elektronickou kartu a platí za jízdu v hotovosti, musí si připravit korun osmnáct.

Měsíční předplacená jízdenka vyjde v Hodoníně na dvě stě čtyřicet korun. V Břeclavi je to o dvacet korun více. Čtvrtletní předplacená jízdenka stojí v obou městech stejně. Cestující za ní zaplatí šest set korun.

Brněnská firma ale neurčuje jen tarify jízdného. V její kompetenci je také upravovat přepravní podmínky a jízdní řády, tak aby na sebe spoje navazovaly v rámci integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!