Po dálnici ze Zlína: do Prahy i k moři | E15.cz

Po dálnici ze Zlína: do Prahy i k moři

Únavné trmácení řidičů po okresních silnicích končí. Od 3. prosince mohou jet ze Zlína po dálnici nejen do Prahy, ale třeba až na jih Evropy.

Letitý sen zlínských řidičů se splní v pátek 3. prosince. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic otevřou poslední chybějící část rychlostní silnice R55 a dálnice D1 mezi Otrokovicemi, Hulínem a Kroměříží. Hned za Zlínem tak mohou auta najet na dálnici a dostat se po ní nejen do Brna či Prahy, ale klidně třeba až do portugalského Lisabonu nebo italské Neapole.

„Mám z toho nezřízenou radost. Do Brna nebo do Prahy jezdím třikrát až pětkrát týdně. Dostat se dnes přes všechny ty vesnice a ucpané kruhové objezdy v Hulíně na dálnici D1 u Kroměříže, to je vždycky o nervy. Člověk se plouží, stojí v kolonách a posouvá se po metrech. Není nad to hezky šlápnout na plyn na dálnici,“ říká podnikatel Josef Švanda.

Ještě chybí Malenovice

On i další zlínští podnikatelé si na mizerné silniční spojení Zlína s okolním světem stěžovali mnoho let. K úplné spokojenosti chybí mnoha z nich už jen to, aby dělníci brzy dokončili rozšíření silnice v Malenovicích.

Stejné očekávání mají i zlínští radní. „Dokončení silnice R55 z Otrokovic samozřejmě velice vítáme, ale pro napojení přímo Zlína ještě zbývá pár set metrů silnice v Malenovicích. Ministr dopravy slíbil, že bude hotová do roku 2012. Potom budeme ještě spokojenější,“ podotýká náměstkyně zlínského primátora Eva Štauderová.

Řidiči mezi Zlínem a Otrokovicemi najedou na dřívější čtyřpruhový dálniční obchvat Otrokovic, který se dosud po pěti kilometrech u Štěrkoviště napojoval na starou silnici na Přerov. Teď rychlostní silnice R55 pokračuje dál kolem Tlumačova a Záhlinic k Hulínu, odkud směřuje už jako dálnice D1 kolem Kroměříže na Vyškov.

Od Vyškova až po Otrokovice měří trasa dálnice D1 a R55 padesát kilometrů. Na těch ale čeká řidiče nepříjemné překvapení. V celém úseku totiž není jediné odpočívadlo, benzinka nebo motorest. „Nic podobného tam zatím nebude. V budoucnu ale počítáme s jedním odpočívadlem,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Oslovení řidiči nechápou, proč odpočívadla nebo motoresty na padesátikilometrové trase chybí. „Připadá mi to trochu zvláštní. Kam mají jít lidé na záchod a kde mají natankovat, když jim dojde nafta?“ ptá se třeba řidič autobusu Jiří Havlíček.
Odpočívadlo plánované do budoucna má vzniknout poblíž Záhlinic. Kdy ale začne sloužit lidem, to ještě nikdo neví.

A je tu ještě jeden háček. Na obchvatu Otrokovic zatím nebylo potřeba mít dálniční známku. To se změní, jakmile se obchvat stane součástí dálnice, což se příliš nelíbí otrokovickému starostovi Jaroslavu Budkovi.

„Podporovali jsme výstavbu nové silnice, aby ji mohli řidiči používat jako obchvat a tím se snížil provoz ve městě. Pokud bude tento úsek placený, obchvat tak trochu ztratí smysl. Hlavně lidé cestující na kratší vzdálenosti zřejmě zvolí nejlevnější variantu, tedy opět průjezd naším městem. Pokusíme se ještě placení zabránit,“ slibuje starosta.

Rychlostní silnice z Otrokovic do Hulína měří třináct kilometrů. Pro Otrokovice zůstane jeden nájezd a další bude až v Hulíně, odkud vede silnice směrem na Holešov.

V Hulíně silničáři ještě staví křižovatku, z níž by měla pokračovat dálnice D1 na sever k Přerovu. První část dálnice na Přerov dokončí v roce 2011. „Otevření plánujeme v polovině příštího roku, ale hodně záleží na počasí,“ dodává Vápeníková.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!