Petr Brandtner: Jsme jako robokopové | E15.cz

Petr Brandtner: Jsme jako robokopové

20. června 2009 • 17:35
Jako tříletý začal Petr Brandtner lyžovat na umělém svahu v Písku. „Prkénka“ dodnes neopustil, ale mnohem víc se věnuje in-line alpin slalomu. A sbírá úspěchy.

Vyrostl na sněhu, ale s lyžováním nevystačí. V juniorském věku rozšířil své portfolio o disciplínu, která mu přináší adrenalin. Na kolečkových bruslích projíždí slalomové branky stále rychleji a získává respekt soupeřů. Petr Brandtner reprezentuje Českou republiku na Evropském poháru a šíří dobré jméno Ski klubu Písek.

Můžete blíž představit vaše sportovní odvětví?

Závodí se na pevném povrchu, většinou asfaltu, mezi kloubovými tyčemi, kterých bývá čtyřicet až padesát. Trať je dlouhá 250 až 300 metrů se sklonem od osmi do sedmnácti procent, projíždí se rychlostí kolem třiceti, možná čtyřiceti kilometrů za hodinu. Důležitá jsou kolečka v bruslích, jejich výběr pro jednotlivé závody představuje hotovou alchymii.

V čem taková alchymie spočívá?

Je třeba zohlednit tvrdost asfaltu a sklon trati. Na otevřenou trať se nasazují větší a tvrdší kolečka, na zavřenou menší a měkčí. Kolečka mají průměr od osmdesáti do sto deseti milimetrů. Závodníci, kteří chtějí mít dobré výsledky, používají na každý závod novou sadu, opotřebení je značné.

Bojujete s finanční náročností tohoto sportu?

Pokud jde o kolečka, tak ano. Jedna sada stojí kolem dvou a půl tisíce korun, přední závodníci na to mají sponzory. Já také něco dostávám a budu určitě rád, když se podpora zvýší, abych nemusel doplácet. Máme také hodně chráničů, při pádu na silnici se člověk v té rychlosti může pěkně zřídit. Vypadáme jako robokopové, nosíme i protektor zad. Opotřebení chráničů naštěstí nejde do extrému, sám používám staré čtyři nebo pět let.

Tratě s patřičným povrchem a sklonem asi nejsou v českých podmínkách úplně běžné. Kde a jak trénujete?

Připravuju se dvakrát týdně. Hledám šikovné místo, které není příliš vzdálené od Písku. Domluvil jsem se například s Obecním úřadem v Dobevi, že mi uzavřou silnici. Stačí mi hodina nebo dvě. Úsek se vyznačí trojúhelníky, ale horší je rozestavět brány, které jsou v litinových podstavcích vážících až pětadvacet kilo. Vozíme je s tátou na vleku za autem, je s nimi dobrá makačka.

Přímo v Písku jezdit nemůžete?

Bylo by pěkné, kdyby se tady závodilo, ale zatím to není v plánu. Uspořádat takovou věc není legrace. Chybí sponzoři a zatím nevím o žádné vhodné lokalitě. Zkoušel jsem některé úseky na hradišťském okruhu, možná by stál za úvahu sjezd z Hradiště k Jitexu. S tréninkem je taky svízel. Občas mi nezbývá, než se vypravit do Bavorska, kde mám dobré známé.

Soutěžíte v Českém poháru CILA. Kde se konají závody?

Pohár odstartoval první červnový víkend v Teplicích, podařilo se mi vyhrát obě rozjížďky. V Jirkově u Mostu proběhne červnový domácí šampionát.

Máte na českých tratích vážné konkurenty?

Takovým věčným rivalem je pro mne Richard Kudělásek z Brna, který byl mistrem republiky v letech 2004 a 2005. Další dva roky jsem mu titul sebral, ale loni mě znovu porazil. Bylo to jen o pár setin.

Medailová umístění vám zaručují kvalifikaci do Evropského poháru, že?

Kvóta pro Českou republiku je pět závodníků, dohromady jezdí asi stovka lidí z celého kontinentu. Pohár se skládá ze sedmi závodů, z nichž jeden je zároveň mistrovstvím Evropy. Této série se pravidelně zúčastňuju třetím rokem.

Jaký je váš dosud nejlepší výsledek?

Zpočátku jsem byl rád za umístění do padesátého místa. Loni už jsem byl sedmý na německé trati se sklonem šestnáct stupňů – docela masakr. Letošní zahajovací slalom ve Weinstadtu mi vyšel nad očekávání. V polovině jsem vedl a nakonec skončil druhý. Paradoxně jsem předtím měl v nohách pouhé tři tréninky po zimní přestávce. Druhý závod na konci května v italském Janově mi přinesl desáté místo. Třetí pojedu 5. července zase v Německu.

Německo a Itálie jsou země in-line slalomu zaslíbené?

Němci a Italové vévodí evropskému pořadí a hlavně v Německu je náš sport hodně medializovaný. Závody vysílá televize a je to velká show, kolem trati bývá až tisícovka diváků.

Přes zimu nadále lyžujete?

Nemohu zapomenout, odkud jsem se k in-linu odrazil. Podzim trávím na píseckém svahu, zimní měsíce při závodech FIS po celé Evropě.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!