Originální auta. Velorex má čtyři kola a v hummeru jezdil Tom Cruise | E15.cz

Originální auta. Velorex má čtyři kola a v hummeru jezdil Tom Cruise

Frýdkem-Místkem projede denně čtyřicet tisíc aut. Z masy plechu občas vyčnívají luxusní bouráky za několik milionů i unikátní a netradiční vozítka.

V garážích frýdecko-místeckých řidičů občas parkují i velmi neobvyklé stroje. Třeba tříapůltunový americký hummer, čtyřtaktní trabant nebo unikátní čtyřkolka velorex.

Velorex s kolem navíc

Když ho zastaví na silnici policisté, nemá strach, že by něco provedl. Radim Vondrák je zvyklý, že ho stavějí jen proto, aby si prohlédli jeho vůz.

„Vnucuji jim alespoň doklady, když už jsem je vytáhl z kapsy. Ale většinou zbytečně,“ směje se majitel červeného velorexu. Legendární hadraplán nejvíce proslavila tříkolka z komedie Vrchní, prchni! Vondrákův vůz ale nemá tři, ale čtyři kola. A to je rarita. „Téhle čtyřkolky pro invalidy vyrobili počátkem sedmdesátých let jen necelých čtrnáct set kusů. Je proto vzácnější,“ vysvětluje Vondrák. O vůz vybavený motorem Jawa ale v té době nebyl příliš zájem. Z volného prodeje brzy zamířil do výrobních družstev, kde s ním jezdili například kominíci. V zemědělství ho často používali inseminátoři.
Pro velorex se Vondrák nadchnul, když před lety pomáhal kamarádovi s odvozem jeho tříkolky. Tehdy ale ještě nebydlel v rodinném domě, navíc další tříkolku pro sebe nemohl sehnat. Pak náhodou v bazaru uviděl hadraplán se čtyřmi koly. „Do posledního šroubku jsem ji rozebral a vyměnil opotřebované díly. Jsem sice vyučený obráběč kovů, ale při téhle práci jsem se vyškolil také na stolaře a čalouníka,“ vypráví muž, který dal svému vozu podobu dvoumístného kabrioletu.
Se svým vzácným velorexem se Vondrák občas mihne i v ulicích Frýdku-Místku. Nejčastěji s ním ale jezdí na výlety a srazy majitelů těchto vozítek. Za víkend ujede i osm set kilometrů. „Požitek z jízdy je neskutečný. Na dálnice vůbec nejezdím. S přítelkyní nebo s dětmi si užíváme cestování po okresních silnicích,“ vypráví Vondrák.
Velorexy jsou v Česku hodně populární a Vondrák často dostává nabídky, aby svůj vůz prodal. „Jeden zájemce mi nabízel sto tisíc. Prodal bych ho, jen kdyby to bylo nezbytně nutné. A někomu, kdo s ní bude skutečně jezdit,“ tvrdí Vondrák. Místo prodeje ale uvažuje spíše o tom, že by si pořídil ještě jeden hadraplán. „Uvažuji o prodloužené limuzíně. Jsme početná rodina a často vozíme i svatby,“ usmívá se Vondrák. S výrobou první čtyřkolové limuzíny velorex na světě by podle něho neměl být vážnější problém. „Stačí protáhnout rám a přizpůsobit podvozek většímu zatížení,“ plánuje milovník velorexů.

Auto pro hvězdu

Roman Herák má slabost pro silná terénní auta. Jako majitel stavební firmy jich vyzkoušel už několik. Teď má doma terénní mercedes. Před necelými dvěma lety si pořídil také bílého amerického hummera. Před ním se v něm vozil slavný americký herec Tom Cruise, když v Praze natáčel scény k filmovému trháku Mission Imposible.
„Koupil jsem ho ze zoufalství. Zrovna napadla spousta sněhu a jako naschvál se porouchaly oba džípy. V servisu mi půjčili felicii, ale po pár kilometrech jsem se málem naboural. Pomohl až kamarád z Prahy, který mi nabídl tohoto hummera,“ vzpomíná Herák.
Geniální a jednoduchý

O trabantech si lidé kdysi vyprávěli spoustu vtipů. Zná je Eduard Křenek. „Ten můj má klimatizaci první generace. V létě hřeje a v zimě chladí,“ žertuje na účet svého trabantu Křenek. Jinak ale symbol východoněmeckého automobilového průmyslu jenom chválí. „Neznám dokonalejší vůz. Je geniální ve své jednoduchosti. Proti ostatním autům má jen polovinu dílů,“ říká Křenek.
Prvního trabanta koupil před téměř třiceti lety od televizních opravářů. Přišel ho na čtyři tisíce korun. Od té doby jich vystřídal okolo deseti. „Když se narodila dcera, potřebovali jsme převážet kočárek. Trabant byl jediné auto, do kterého jsem kočárek uložil, aniž bych ho musel rozebírat. Kromě toho byl fakt levný a mohli jsme si ho dovolit,“ vzpomíná Křenek.
Léta působil v tehdejším Svazarmu jako technik Trabant klubu. Aby se v oboru zdokonalil, školil se v automobilce ve Cvikově. Po revoluci získal živnostenský list na opravy trabantů. „Opraváře jsem dělal jen několik let. Pak už nebylo co opravovat,“ konstatuje Křenek. Těch pár nadšenců, kteří se trabantů nevzdali, se o ně stará samo. Posměšky na adresu trabantů Křenka z míry nevyvádějí. „Je trochu hlučnější, ale velmi spolehlivý,“ usmívá se motorista. Sympatie ke značce přenesl také na dceru Lucii. Svého prvního trabanta dostala k osmnáctinám. Týden po technické kontrole upadlo jejímu autu ve vysoké rychlosti kolo. „Převrátili jsme se na střechu, ale neměli jsme jedinou modřinu. Ovšem trabant byl na odpis,“ líčí Křenková.
Teď má Lucie Křenková opravdový unikát. „Je to trabant se čtyřtaktním motorem. Němci je montovali do posledních kusů před ukončením výroby počátkem devadesátých let. K nám se ale nedovážely.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!