Opravili silnici. Překvapivě v mrazu | E15.cz

Opravili silnici. Překvapivě v mrazu

Díry pod horním nádražím jsou pryč. Nová technologie dokáže opravit silnici i v minus osmi stupních.

Opravovat díry v silnicích při teplotách pod bodem mrazu? Až do minus patnácti? A v takové kvalitě, aby záplaty dlouho vydržely? Karlovy Vary už vědí, že je to možné. Jako první v kraji sledovaly opravu silnice revoluční technologií Silkot. Technologií, která je českým patentem.
„Poškozenou část silnice nahřejeme pomocí infrazáření,“ ukazuje šéf stavební firmy Dipos J & C Vít Jakoubek na sklopený kovový plát na zádi speciálně upraveného vozu. Přes dva a půl metru široká deska připomíná obří žehličku. Zespodu je rudě žhavá, a díky tomu zmrzlou silnici prohřeje. Až na sto šedesát stupňů.
„Do díry pak nasypeme recyklovaný asfalt ze zásobníku, který zaválcujeme a zapečeme. Vlastně spojíme horký materiál s horkou silnicí, takže ji spravíme ve stejné kvalitě jako v létě,“ vysvětluje Jakoubek.
Podle něj silnice opravené v mrazu novou technologií odolají provozu déle než spravování takzvanou studenou balenou. „Takové záplatování vydrží jen chvíli a za pár týdnů už se musí předělat,“ označil tradiční zimní recept za provizorní. Právě proto prý silničáři odkládají opravy silnic na lepší počasí. A řidiči mezitím skučí.
„Auto stojí tolik peněz. Člověk platí desítky věcí, aby s ním vůbec mohl vyjet na silnici, a tam vám ho pak díry jenom ničí,“ rozčiluje se například Jiří Kratochvíl.
Kola jeho nissanu znají většinu děr v karlovarských silnicích. Shodou okolností den před opravením silnice pod horním nádražím si připomněla i tyto. „Nadával jsem jako špaček,“ přiznává řidič.
Zástupce primátora Jiřího Kotka technologie Silkot zaujala. Vedle okamžitého použití a delší životnosti totiž slibuje i nižší náklady. Oprava metru čtverečního v letním období spotřebuje pět set korun, v zimě 750 korun. „Tuto technologii jsem objevil koncem minulého roku. A zaujala mě také cena. Je na polovině oproti standardní technologii,“ říká Kotek, který je od podzimních voleb zodpovědný za stav chodníků a vozovek ve městě.
Náměstek přiznává, že jízda po některých lázeňských silnicích je na sklonku zimy hotovým peklem. „Jejich stav je katastrofální,“ pokyvuje hlavou. „Chceme to změnit, a proto hledáme progresivní řešení. Tím by mohla být právě nová technologie.“
Vedení magistrátu totiž hledá kompromis. Silnice ve městě chce spravovat, zároveň ale musí šetřit. Letos má na ně v rozpočtu třiapadesát milionů korun. Vnitřní dluh zanedbaných silnic však přesahuje půl miliardy. Přibližně devadesát milionů včetně úroků, kterými město ročně splácí KV Arénu, mu v rozpočtu chybí. „Omezené peníze na investice proto nepustíme do mega akcí typu Sokolovská. Prioritou budou opravy. Při šetření se tedy zaměříme na kvalitu oprav, abychom je za půl roku neopravovali znovu,“ vysvětluje Kotek.
Podle Víta Jakoubka je životnost záplat udělaných Silkotem až pětiletá. „Záruku na ně poskytujeme dvouletou,“ dodal majitel firmy. Poslední výhodou nové technologie je čas. Už zhruba pětadvacet minut po zalepení díry v povrchu je silnice znovu v provozu. Aniž by kola aut novou hmotu vydrolila.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!