Oprava kasáren? Zapomeňte | E15.cz

Oprava kasáren? Zapomeňte

Vedení města si neví rady s kasárnami v centru Hradce Králové. Na přestavbu nejsou peníze.

Přestože jde o jedno z posledních atraktivních volných míst v centru města, má hradecká radnice problém s využitím Vrbenského kasáren. Na opravy zchátralého areálu navazujícího na Gayerovy kasárny nemá peníze a velké sousto je to i pro soukromé investory.

„Budova je v daleko horším stavu, než jsme se původně domnívali,“ řekl hradecký primátor Zdeněk Fink.

Cena přestavby?
Až 200 milionů

Město se pokusilo kasárny prodat již vloni v létě. O přestavbu na kanceláře, byty či ordinace projevily zájem dvě firmy. Nabídky nepřesahující tři miliony korun se radním zdály nízké. Uvažovali proto, že objekt prodají za nejméně deset milionů korun. To je prý pro investory kvůli nákladnosti přestavby příliš. Nyní je řešení na novém vedení města. „Chceme radě a zastupitelstvu navrhnout ocenění objektu a ověření možnosti prodeje. Tedy zda je prodejný za cenu přijatelnou pro město. Jde o cennou a atraktivní lokalitu, ale stav budovy a finanční možnosti města nedovolují do ní investovat. Celá věc se zkrátka zatím nikam nepohnula a jdeme do toho v podstatě znovu,“ řekl Fink.

Podle Petra Kuldy z hradecké společnosti Stako, která se o přestavbu kasáren ucházela, přijdou opravy na 100 až 200 milionů korun. „Největším problémem je obtížná využitelnost pro komerční účely. Přestavba by byla velice náročná a znamenala by velké zásahy do nosných konstrukcí. Problém je i se způsobem využití, aby byla investice návratná,“ řekl Kulda. Město o opravách kasáren uvažuje řadu let. Prodej chtělo podmínit přestavbou jejich části pro své potřeby. Měla tam být základna strážníků či umělecké školy. Výhodou při loňské soutěži měla být nabídka využití pro zdravotní či sociální účely nebo pro školství. „V současné době město nemá na to, aby tam vybudovalo ve své režii prostory, o kterých se uvažovalo,“ řekl Fink, podle kterého je předčasné o nových podmínkách mluvit.

„Splnit požadavky města je v případě kasáren velmi obtížné. U využití pro školství, zdravotnictví či sociální služby se hledá ekonomická návratnost velmi složitě,“ řekl Kulda a nevyloučil, že se bude firma Stako o přestavbu opět ucházet. „Bude záležet na podmínkách, jaké město stanoví,“ dodal.
Kasárny tak čeká nejméně několik příštích měsíců další chátrání. Ve špatném stavu přitom byly ještě před odchodem armády. O tom svědčí i provizorní dřevěné zastřešení chodníku směrem k Adalbertinu kvůli padající omítce.

„Je to snad nejstarší dřevěné podloubí v Evropě. Mám dojem, že tam je od roku 1975, kdy jsem byl na vojenském cvičení,“ vzpomněl si Fink.

Další kasárny si chce armáda nechat

Město získalo bezúplatným převodem od armády většinu vojenských objektů v Hradci Králové. Jako první se v devadesátých letech dočkaly oprav Gayerovy kasárny, později došlo na letiště a v roce 2009 na Vrbenského kasárny. Poslední kompletní rekonstrukcí starého vojenského areálu byla přestavba Nálepkových kasáren.
Jedním z mála objektů, kterých se armáda nechce zbavit, jsou Žižkovy kasárny. Velký areál jižně od Velkého náměstí a zejména rozsáhlý dvůr by mohly pomoci vyřešit problémy s parkováním v historickém centru Hradce Králové. Lidé nyní nedaleko podepisují petici požadující převod na město.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!