Okurková sezona: jak novináři bojují s letní nudou | E15.cz

Okurková sezona: jak novináři bojují s letní nudou

Olomouckým médiím končí okurková sezona. Jak novináři prožívají nedostatek témat a jak si poradili letos?

Nižší náklad novin, méně stránek, nízká sledovanost televize i méně kliknutí na zpravodajských servrech na internetu. Tak nějak se dá charakterizovat červenec a srpen v médiích. Je to doba, kdy se i banální události často dostává hodně prostoru. Dříve tomu bývalo dokonce tak, že okurková sezona byla dobou senzačních zpráv. Kdy jindy lze v Jeseníkách potkat zatoulanou pumu než v době, kdy se nakládají okurky?

„Je to hrozné období. Vymyslet něco je mnohem těžší, než to potom napsat. Občas se dělaly i problémy z něčeho, kde ani nebyly. Když už jsem měla tipy a nápady na články, tak jsem zase nesehnala nikoho, kdo by byl kompetentní se k tomu vyjádřit,“ zavzpomínala Hana Hulíková, jejíž texty mohli čtenáři najít v Olomouckém deníku. Dnes dělá sociální pracovnici. „Když už jsem si nevěděla rady, psala jsem o bazénech a koupalištích,“ dodala Hulíková.

A skutečně, exkolega Ivo Matějka, který psával do Hanáckých novin, tvrdí, že prázdniny jsou dobou, kdy jsou novináři nuceni vařit z vody. „A to proto, že slunce a noviny musí vyjít každý den. Někdy mě nedostatek témat znervózňoval, ale nevázalo se to jen na prostředek léta,“ uvedl Matějka. Tvrdí, že v tu dobu najde své mediální uplatnění i úplná pitomost.

„Je pravda, že jsou divadelní, školní i parlamentní prázdniny a spousta lidí je pryč. Přesto ne vždy ubývalo v létě zajímavých událostí. Vezměme si třeba povodně, ty přicházejí v létě,“ připomněl Matějka. Jedním dechem ale dodává, že všechno zlé je k něčemu dobré. „Okurková sezona je doba, kdy pro nedostatek témat mají šanci uspět ti, které něco trápí. V tu dobu mají lidé větší šanci dostat svůj případ do novin, protože jindy by nad tím v redakci ohrnuli nos. Bohužel tuto možnost moc nevyužívají,“ poradil Matějka.

Trvalky mluvčích

Své zkušenosti s okurkovou sezonou mají i všichni tiskoví mluvčí. Zpravidla předem tuší, na co se jich novináři budou ptát. „Jsou to otravy houbami, hadí uštknutí a klíšťa nebo pobodání hmyzem, dětské úrazy a letní problémy typu úpal nebo úžeh,“ prohlásil mluvčí olomoucké fakultní nemocnice Egon Havrlant.

Policejní mluvčí Jitka Dolejšová považuje za typicky okurkové zprávy různé policejní statistiky. „O počtu nehod za nějaké období nebo seznam nebezpečných míst na silnicích. Často se v létě píše také o bytových krádežích,“ řekla Dolejšová. Také Ivan Rašťák z olomoucké radnice vyjmenoval několik letních témat, které se každoročně opakují. „Vedou mezi nimi ztráty a nálezy. Co všechno máme uschováno na radnici,“ uvedl Rašťák. Přidal ještě veřejné záchodky a podomní prodejce.

„Dříve to byl i autocamping, ale ten se už konečně začne v Olomouci budovat, takže si ho jako letní téma můžu škrtnout,“ doplnil Rašťák. Svůj evergeen má i Hana Labská ze zoologické zahrady. „Jednoznačně letním tématem číslo jedna je u nás sprchování zvířat, když udeří vedra. To přijíždějí novináři na Svatý Kopeček pravidelně,“ řekla Labská.

Jak se vyhnout okurkové sezoně neporadí budoucím novinářům ani na vysoké škole. Ti, kteří mají za sebou katedru žurnalitiky na Univerzitě Palackého, si nevzpomínají, že by se něčemu tak praktickému přiučili. „Takový pojem, jako je okurková sezona, nám ani nevysvětlili. Ten problém znám až z praxe, protože dělám zástupkyni šéfredaktora týdeníku. Osobně jsem velice skeptická k tomu, že by škola udělala dobrého novináře, tím se stane až praxí,“ uvedla Pavla Dočkalová. Zkušený novinář si podle ní s nedostatkem událostí během léta dobře poradí.

Šéf katedry žurnalistiky Petr Orság tvrdí, že své studenty s tímto „problémem“ ve výuce seznamuje. „Vždy jim zdůrazňuji, že právě okurková sezona během léta prověřuje, kdo je kreativní a talentovaný novinář a dokáže přicházet s vlastními nápaditými tématy, a kdo ne,“ uvedl Orság. Za typicky okurková témata považuje přemnožené komáry nebo zprávy z festivalů.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!