Na modelu popluju až do Hamburku | E15.cz

Na modelu popluju až do Hamburku

Pětadvacet let jezdil Hradečák Petr Hýbek na říčních lodích v Čechách a Německu. Teď staví jejich zmenšené kopie. Na jedné se chce dokonce plavit.

Od Vltavského břehu odráží sedmimetrový rybářský člun. Na jeho palubu se ale vejde pouze jeden pasažér. Loď řídí bývalý strojník říčních plavidel Petr Hýbek a hodlá s ní doplout do Děčína, možná že až do Hamburku. O tom, že to zmenšená loď zvládne, nemá současný profesionální modelář vůbec pochyby.

„Ano, přesně tak to bude. Ale tenhle sen si splním až budu v důchodu. Původně jsem uvažoval o tom, že si postavím model říční dopravní lodi, na které jsem jezdil v Německu. Ovšem abych si do ní mohl sednout a okénky se dívat ven, musela by být několikanásobně větší než člun, který se chystám postavit,“ říká Hýbek o svém plánu do budoucnosti.

Až uskuteční dobrodružnou cestu po řekách, vezme prý loď na Lipno a vychutná si plavbu po „českém moři“. Vzhledem k měřítku to bude stejné, jako když velká loď brázdí oceán.

Lodní modely stavěl Hýbek v jindřichohradeckém Domě dětí a mládeže už od druhé třídy. Na průmyslovce v Děčíně, kde se učil provoz a ekonomiku lodní dopravy, už kroužek sám vedl.
Na palubu říčního plavidla vstoupil poprvé v šestadvaceti letech, nejprve jako lodník. Po roce si udělal strojnický patent. Na českých a německých řekách strávil čtvrt století.

„Víte, ona ta práce vypadá dobrodružně, ale hlavně je to pořádná dřina. Na dopravní loď můžete naložit až tisíc tun nákladu. Paluba je pak jen deset centimetrů nad hladinou a musíte po ní chodit v holinkách. Pořád na ni totiž šplouchá voda,“ říká bývalý strojník.
Celá posádka podle něj musí umět práci těch ostatních, protože nikdo neví, kdy bude potřeba druhého nahradit.

„Jednou si chtěl kormidelník odskočit, a tak jsem za něj musel řídit. Bylo to v noci, a to jsme jezdili podle radaru. O to je to horší. Řeka se klikatí a takovouhle loď jen tak nezastavíte. V duchu jsem si říkal, ať už se vrátí, a najednou vidím, že mě za rohem pozoruje a má z toho srandu,“ vzpomíná Hýbek. Kormidelník byl samozřejmě připravený hned zasáhnout, ale jeho náhradník to netušil a užil si perné chvilky.

Po revoluci se přeprava uhlí vrátila na železnici a lodní doprava byla v Čechách prakticky zrušená. Zkušený strojník proto odešel brázdit říční trasy v Německu. Tam vydržel dvacet let. Na moře se s lodí nedostal, ale i tak si odnesl spoustu zážitků. „Vždycky jsem z přístavu volal domů. Naše loď kotvila tak dvě stě metrů od břehu a já musel na malé loďce dojet k molu. Jednou hrozně lilo a byl orkán, metrové vlny i v přístavu. Oddechl jsem si, když jsem úplně promočený zakotvil a šel do města telefonovat,“ říká Hýbek.

Od lodí šel k lodičkám

Právě v Německu nabídl jednomu majiteli lodi, na které jezdil, že mu postaví její věrný funkční model. Ten souhlasil. Postupně se ozývali i další zájemci, a tak začala profesionální dráha lodního modeláře.
„Nejprve jsme s jedním kamarádem vyráběli i stavebnice. Ty se ale v Čechách špatně prodávaly, a tak je dělám už jenom pro trh v Německu. Teď mám naštěstí dobré objednávky na kopie jachet a lodí,“ dodává Hýbek.

Hotové modely okamžitě putují ke svým novým majitelům. Jejich fotografie si mohou zájemci prohlédnout na stránkách www.hybek.com.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!