Mystifikace jako Brno | E15.cz

Mystifikace jako Brno

Student si vymyslel výstavu o loupežníku Babinském. Zmátl reklamní agenturu i některé Brňany.

Babinskej, známej lotr mexickej, ach ouvej, zpívá se o Václavu Babinském. Brňanům, kteří se chystali na výstavu o proslulém loupežníkovi, nezbývá, než si povzdechnout tak, jako v písničce. Byla to totiž mystifikace, kterou vymyslel student umění Petr Horák. Nachytal reklamní společnost a dostal do infocentra i tramvají vlastnoručně vyrobené plakáty. Zval na nich na výstavu ke 170 letům loupežníkova odsouzení. Vše vyšlo najevo, až když se o výstavu začal zajímat redaktor Sedmičky.

„Mystifikacemi a manipulacemi se zabývám léta. Ověřoval jsem, že stačí, aby plakát vypadal dobře, a lidé mu uvěří. Chtěl jsem také zjistit, jestli chtějí Brňané vidět výstavu o kriminálníkovi,“ vysvětlil Horák.
Mystifikaci zahájil v prosinci, kdy dostal plakát do infocentra. „Na výstavu se přišlo zeptat asi dvacet lidí,“ uvedla minulý týden Jiřina Rittichová z Turistického informačního centra. Podle mluvčí Muzea města Brna Michaely Budíkové se až na Špilberk nepřišel podívat nikdo. Lidé tam ale volali.

„Vedení muzea mě kontaktovalo, že se lidé ptají na plakáty v tramvajích,“ uvedl Ondřej Morávek, který má ve společnosti Snip&Co reklamu v tramvajích na starost. Lidi ve vedení muzea mystifikace naštvala. Nyní zvažují právní kroky. Mají obavu, že student mohl muzeum v očích návštěvníků poškodit. „Kdybych se vyškrábala na Špilberk a výstava nebyla, dost by mě to naštvalo,“ uvedla studentka Eva Hříbková.

Z Babinského udělal Číňana a „uspožádal“ mu výstavu

Loupežník Václav Babinský se po dlouhých desítkách let málem vrátil do Brna. V roce 1841 za ním na čtrnáct let zaklapl zámek žaláře Špilberku, v prosinci roku 2010 měla na tomtéž místě začít výstava, která by pověstného kriminálníka připomněla. Byla to ale mystifikace.

Ředitel Muzea města Brna Pavel Ciprian o výstavě, na kterou měsíc zvaly falešné plakáty s logem muzea, neměl do poslední chvíle tušení. „O výstavě jsem se dozvěděl před pěti minutami, musí to být nějaká mystifikace,“ tvrdil minulý týden ve středu Ciprian. Po dotazech Sedmičky vydala mluvčí muzea tiskovou zprávu, v níž plakáty dementovala.

„Výročí 170 let od odsouzení Babinského k vězení v Brně připadlo na 1. prosince 2010. Na toto datum jsem naplánoval začátek fiktivní výstavy,“ vysvětlil třicetiletý Petr Horák. Student Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického se zabývá vymýšlením různých manipulací a mystifikací. „Lidé dnes často nepřemýšlejí o tom, co vidí. Po odhalení nepravdy navíc často ani nevěří tomu, že daná věc neexistuje,“ uvedl Horák.

Jednoduchá akce

Dostat plakáty do infocentra a zamčených vitrín tramvají nebylo těžké. „Plakát jsem nejprve přinesl do infocentra ve Staré radnici, kde jej vystavili. Potom jsem s padesáti výtisky šel do společnosti Snip&Co, která umisťuje reklamu v hromadné dopravě. Poprosil jsem o vystavení v tramvajích a bylo to,“ popsal Horák.

Nejtěžší podle něj bylo sehnat muže, který na plakátu zpodobňuje Babinského. „Má sice dobový kostým a stojí před Špilberkem, není to Čech, ani Evropan, ale Číňan. Zajímalo mě, jestli si toho někdo všimne,“ vysvětlil Horák. V textu plakátu navíc záměrně nechal překlep. Místo slova „uspořádal“ dal „uspožádal“. A na letáku nejsou ani partneři výstavy, kteří jindy nechybějí.

I přes tyto nedostatky plakát obalamutil pracovníky reklamní agentury, infocentra a dokázal zaujmout Brňany. „Jak zní písnička o Babinském? Babinskej, známej lotr mexickej?“ ptala se kamarádky studentka v tramvaji linky číslo tři, kterou cestoval i redaktor Sedmičky. Dívky si přitom prohlížely plakát na výstavu.

Ředitel společnosti Snip&Co vysvětlil, jak je možné, že Horák plakáty bez zaplacení za reklamu dostal až do tramvají. „Recesista využil toho, že máme s Muzeem města Brna roční paušální smlouvu. Plakáty nám doručil tak, jak to dělají lidé z muzea, v takzvaném plnícím termínu,“ uvedl ředitel marketingu Ondřej Morávek. Že plakát poslalo muzeum, usoudili jeho zaměstnanci ze znaku Muzea města Brna v horním levém rohu plakátu.

To, že Horák zneužil logo muzea, vadí jeho řediteli. „Zvažujeme právní kroky, mohlo totiž jít o poškození dobrého jména naší instituce. Recesista zmátl lidi, kteří mohou být zklamaní, když na Špilberk na výstavu o Babinském přijdou,“ řekl Ciprian.

Ředitele muzea to, že mystifikace Horákovi vyšla, dost překvapilo. „Divím se, jak to mohlo projít. Máme jediného člověka, který plakáty do společnosti Snip&Co nosí,“ uvedl Ciprian.

Podle Morávka je chyba ale i na straně zaměstnanců muzea. „Komunikace trochu vázne. Vedení muzea by nám mohlo dávat avíza, když posílá plakát. Není v našich silách zkontrolovat všechny plakáty, inzerenti je navíc někdy donesou třeba půl hodiny před uzávěrkou,“ vysvětlil Morávek. Navíc si myslí, že Horákovi detaily o spolupráci muzea a reklamní společnosti někdo vyzradil. Ten to popírá.

„Že jsem se trefil do termínu pro příjem plakátů, byla jen náhoda,“ vysvětlil Horák.
Morávkova společnost po zkušenosti s recesistou začne plakáty důkladněji prověřovat. „Mystifikace ale poškodila jedině muzeum. Odhadnout škodu není snadné, ale kdokoli by za stejné množství reklamy zaplatil tisíce korun,“ dodal Morávek.

Nepřístupný Babinský

Mystifikátor chtěl mimo jiné zjistit, jestli by Brňané chtěli vidět výstavu o člověku, který kradl a vraždil. „Určitě se najde spousta lidí, které Babinský, podobně jako Kajínek, fascinuje,“ uvedla Brňanka Marta Kožíšková.

Pochopení pro Horákovu mystifikaci má akademický sochař Tomáš Ruller, který vede Atelier performance Vysokého učení technického. „Uměleckým dílem může být zásah do veřejného prostoru, který například ukáže, že má dnešní společnost raději fikci než realitu. Mystifikace většinou prověří smysl pro humor a nadhled dotčených. Reklamní kampaň zdarma může být pro Muzeum spíš klad “ uvedl Ruller.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!