L-610. Unikát, který skončil v muzeu | E15.cz

L-610. Unikát, který skončil v muzeu

Pavel Portl

Kunovický letoun L-610 se nikdy nedostal do výroby. Jeho rozestavěný prototyp je k vidění v leteckém muzeu.

Je to vlastně jen skořápka letadla. Chybí mu nátěr, uvnitř jsou holé stěny a křídla stojí opodál na podstavci. Nový přírůstek leteckého muzea v Kunovicích vypadá na první pohled trochu uboze, ale je to opravdový světový unikát. Letoun L-610 totiž nevlastní žádné jiné muzeum. To kunovické teď bude mít navíc dva, jeden podobný prototyp tohoto letounu už totiž vlastní.

V osmdesátých letech chtěli letadlo vyrábět v proslulém kunovickém Letu. Politický vývoj však plánům vedení podniku nepřál. „Vystavený stroj je jediný kus ze zamýšlené série deseti strojů, které měly jít do výroby. Nakonec nemohli pracovníci dokončit ani tento. Díky tomu ale návštěvníci mohou vidět, jak vypadá letadlo na samém začátku výroby,“ vysvětlil Ludvík Směřička, který ve firmě pracoval jako obchodní ředitel a dnes je pokladním a průvodcem muzea.

Historie vzácného letounu je plná komplikací. Zřejmě největší zlom nastal, když v roce 1984 sovětská vláda zarazila další vývoj a muselo se začínat téměř od začátku. Ztráty tehdy v Kunovicích vyčíslili na 180 milionů korun. První let se proto uskutečnil až na konci roku 1988, trval necelých dvacet minut a v pilotní kabině tehdy seděli František Srnec a Stanislav Sklenář.

„Bylo to velmi příjemné letadlo, spolehlivé, nebylo záludné. Jako u všech letadel vyrobených na Moravě se i u šestsetdesítky myslelo na pohodlí cestujících,“ vzpomíná Stanislav Sklenář, který s prototypy L-610 nalétal přibližně 1600 hodin. Ještě v devadesátých letech se v Kunovicích snažili model dokončit. Ale už se jim to nepodařilo.

Vidět ji však lze už jen ve Svěrákově filmu. Po skončení natáčení ji filmaři uložili do depozitáře filmového studia na Barrandově a před pěti lety skončila ve šrotu.
V muzeu už jiný exponát letadla L-610 je. „Je to pátý prototyp, který byl v roce 1992 vystavený na Air Show v Moskvě a pak jej zkoušela naše armáda,“ potvrdila historička Blanka Rašticová.

I když obě „šestsetdesítky“ stojí na ploše muzea až úplně vzadu, rozhodně se mezi ostatními letadly neztrácejí. Jejich výšku přes sedm a půl metru totiž v Kunovicích překonávají jen dva iljušiny. Na délku měří 21,4 metru, rozpětí křídel přesahuje pětadvacet metrů.

Dnes stojí pod širým nebem v muzeu čtyřiadvacet letounů. Je mezi nimi například Turbolet L-410, kterého se v roce 1972 zmocnil únosce a navedl ho do západního Německa. O jediném vrtulníku Mi-4 se zase ví, že pomáhal hasit obrovský požár plynojemu v Praze-Michli v roce 1961.

„Pořádáme zde také dlouhodobé výstavy s leteckou tematikou. V této sezoně vystavujeme fotografie z pozůstalosti Vladimíra Janíka z Kunovic. Návštěvníci také uvidí zajímavé předměty, například fotokulomet nebo radiovýškoměr,“ dodala Rašticová.

Letecké muzeum v Kunovicích přesně před čtyřiceti lety založili členové aeroklubu Alois Hráček a Jiří Marek, kteří chtěli zachránit letadla vyráběná v kunovické továrně.

Autor: Pavel Portl
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!