Krizi středního věku vyřešil autem | E15.cz

Krizi středního věku vyřešil autem

Marek Bláha z Tábora závodí v caterhamu. S autem z legendárního Lotusu jezdí i v Maďarsku.

Vybudoval úspěšnou firmu, byl poradcem na ministerstvech v oblasti úspor energií. Marek Bláha si sny prý splnil. Nedávno mu bylo čtyřicet. Jak s nadsázkou říká, krizi středního věku neřešil koupí motorky, pořídil si závodní vůz Caterham. Ve filmu Policajt nebo rošťák v něm jezdil i Belmondo.

Prý jste v dětství chtěl hlavně pohádky o autech.

Asi každý kluk radši poslouchá o autech…

…ale ne každá matka o nich vypráví. Splnil jste si pořízením závodního vozu dětský sen?

Úplný blázen do aut nejsem. V porovnání s těmi, které na závodech potkávám, rozhodně nejsem očkovaný benzinem.

Jak se vám to tedy stalo?

Protože autem jezdím hodně, hledal jsem školu řízení, kde vás naučí dobře reagovat na kritické situace. Objevil jsem inzerát, kde nabízeli závodní auto Caterham spolu se závody. Otevřel jsem jejich webovky a řekl si, že do toho rozhodně nejdu.

Ale?

Za měsíc jsem web otevřel znovu. Zjistil jsem, že lidé, co se caterhamu věnují, jsou podobného ražení jako já. Ne mladí dvacetiletí kluci, kteří rádi ničí auta o zeď.

Proč caterham? Viděla jsem vás na projížďce s manželkou a říkala jsem si, že to auto vypadá jako motokára veterán.

Docela přesné pojmenování. Tento auťák, původně lotus, už před padesáti lety vymyslel geniální konstruktér Colin Chapman. Dodnes je považován za nejlepší řidičské auto. Nejsou tam elektroniky, které by vás omezovaly, nebo naopak zachraňovaly. Když uděláte chybu, projeví se, když ji neuděláte, vidíte, že umíte řídit.

Je tahle zábava finančně dostupná?

Měl jsem čtyřicátiny, takže krize středního věku. Chlapi si obvykle kupují motorky, já to vyřešil takhle. A investice je srovnatelná právě s motorkou. Nebyl jsem moc na závodění, ale varovali mě, že mi jednou bouchnou saze a budu chtít být první. Já jim nevěřil, jsem klidný člověk, ale přišlo to.

Už jste zkoušel i okruh, kde vítězil Hamilton, Schumacher.

Byl jsem nejdřív zaražený, že na Hungaroring může i civilista. A zrovna ten jsem nedojel. Sjel jsem z trasy, tahali mě zpět. Bez úrazu. Tahle kategorie je pověstná bezpečností. Rychlosti bývají do dvou set. Při jednom závodě se nám srazila čtyři auta, i tak jsem dojel dvacet kol. I když s rozevlátým laminátem na čumáku. Ani údržba není náročná. Na závody dojedete sám. Caterham má blinkry, espézetku, může do provozu. Jsou lidi, kteří s tím objeli půl Evropy.

Také se někam chystáte?

Někam bych vyjel, ale zatím cestuju jen normálním autem po Evropě a pracovně do Švédska, které je mi hodně sympatické. Nejsem zelený fanatik, ale líbí se mi, jak se chovají k přírodě ohleduplně.

Vztah k ekologii tedy máte.

Ne, že bych musel běhat po lese a sbírat odpadky. Ale přijde mi přirozené, že když nechám nepořádek, tak ho roztřídím. A když můžu dům vytápět ekologicky a ještě se mi na faktuře objevuje o padesát procent méně, udělám to. Beru teplo zadarmo ze své zahrady.

Jste největší český specialista na tepelná čerpadla?

To tam nedávejte, ale skoro jsem. Po vysoké jsem šel do jedné z prvních firem, která je do Čech dovážela. Prodávalo se jich tu deset za rok. A můj plat, to byla trága. Podařilo se mi ale vybudovat firmu, která má v této oblasti nesrovnatelné zkušenosti. Například mi rukama prošlo šest tisíc rodinných domů.

A ještě vás to baví?

Přemýšlel jsem, co dělat jiného. Ale v tomhle oboru mám náskok tak obrovský, že bych už nic úspěšnějšího nerozjel.

Neláká vás vrhnout se s vašimi zkušenostmi do poradenství?

Dělal jsem poradce pro dvě ministerstva. Ale to nebyl dobrý směr. Vypracujete návrh, předáte ho úředníkovi, ten jej seškrtá, případně zmačká a vyhodí. Zbude vám pak jen vztek.

Co vás teď čeká?

Vyměním pneumatiky za ty s hřebíky a zkusím driftování v ledové aréně v Rakousku.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!