Konečná, vystupovat. V Hradci je přes třicet rozmanitých točen | E15.cz

Konečná, vystupovat. V Hradci je přes třicet rozmanitých točen

3. srpna 2010 • 12:25
Malebná místa obklopená zelení i rozpálená prostranství bez stínu a zázemí. V Hradci jsou desítky konečných zastávek.

Čekání na konečný, zdá se mi nekonečný, zní text písně jedné české kapely. V Hradci Králové záleží na tom, o kterou konečnou se jedná. Mezi točnami, kterých je ve městě a okolí přes třicet, jsou velké rozdíly. Někde se čeká cestujícím a řidičům příjemně, jinde je pobyt v kouři aut na prostranství bez stínu či lavičky skutečně nekonečný.

Nejhorší konečná? Vertex

Závidíte někdy řidičům autobusů, kteří na konečné stanici, nejlépe ve stínu vzrostlých stromů, čtou noviny a popíjejí kafe? Pokud v horku čekáte třeba u Vertexu ve skladištní oblasti, závist při pohledu na šoféra instalujícího do okénka ručník pro alespoň trochu stínu rychle zmizí.

„Na lince číslo dvanáct je to tragédie, člověk si v Březhradu ani u Vertexu nemůže ani umýt ruce, natož si dát kafe. U Vertexu není nic, jenom mobilní toaleta. Přitom je tam dost dlouhých přestávek. Často se tam stojí okolo dvaceti i třiceti minut,“ upozornil sedmapadesátiletý řidič s patnáctiletou praxí Karel Medek.

Jde však spíše o výjimku, na většině konečných je řidičům k dispozici toaleta a tekoucí voda.

„Na frekventovaných stanicích, jako je například Terminál, Pod Strání či Cihelna je také automat na pitnou vodu a možnost udělat si kávu. Snažíme se, aby delší čekací doby řidiči absolvovali tam, kde je vybavení nejlepší,“ řekl náměstek ředitele hradeckého dopravního podniku Vladimír Pejřil.

„patnáctky“ v Lochenicích. Velká část cesty vede „nekonečnou“ ulicí skrz Plotiště a Předměřice nad Labem, odpolední slunce nepříjemně pálí z levé strany. Poslední část cesty autobus drncá nejprve po dlažebních kostkách, přímo v Lochenicích potom po panelech. Od terminálu se na konečnou cestující dostane po téměř sedmi kilometrech jízdy. Na střídmé lochenické točně ze zděnou čekárnou je sympatický alespoň vyvýšený chodník, takže se i starším lidem dobře vystupuje.

Ti mají opačné potíže na zastávce Lesní hřbitov v Malšovicích, kde na cestující čeká rovina s panelovým povrchem. Nejnověji konečnou stanicí je točna v obci Divec, kam autobusy zajíždějí od jara. Nejnověji opravenou je potom konečná zastávka v Roudničce.

„S modernizací dalších zastávek musíme čekat, až se v místě začne rekonstruovat komunikace. Není v naší moci něco samostatně chystat,“ vysvětlil Pejřil. Některé konečné slouží jako výchozí body cesty za město. Platí to zejména o Lesním hřbitově, Novém Hradci, Klukách či Roudničce, odkud lidé vyrážejí do městských lesů. Cestou za koupáním v písnících mohou vystoupit u Panelárny v Předměřicích nebo u Quelle v Březhradu, odkud je to kousek na Opatovický písník.

Cestující většinou nemají k hradeckým konečným zastávkám výhrady. Možná je to i tím, že nevzhledné, a za tmy odlehle působící stanice jako Cihelna na Slezském Předměstí nejsou večer příliš frekventované. Podle strážníků bývají potíže na novohradecké konečné.

„Opilci tam přijíždějí z centra nočními trolejbusy a spí potom v parku. Tam musí naše hlídky občas zasahovat, jinde jsou konečné stanice z našeho hlediska bezproblémové,“ uvedla mluvčí hradeckých strážníků Eva Čížková.

Souvislost mezi opilci a konečnými stanicemi se nabízí. Každý z řidičů s nimi má řadu zkušeností.

„Stává se, že na konečné nastoupí a nakonec na ní i skončí. Potom se diví, jak je to možné. Jedna společensky unavená paní se mnou jela dokonce tři kola, vydržela i několik kratších přestávek. S některými opilci je dokonce sranda a dokážou pobavit celý autobus. Pokud však cestujícím vadí, musí ven z vozu,“ přiblížil Medek.

Konečnou stanicí často bývá vozovna dopravního podniku. Tam „po šichtě“ směřují všechny autobusy a občas přivezou i znaveného pasažéra.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!