„Komiksákům“ se v Brně daří. Jeden porazil i Saudka | E15.cz

„Komiksákům“ se v Brně daří. Jeden porazil i Saudka

Brno je už deset let baštou alternativního komiksu. Pochází z něj i autor nejlepšího kresleného příběhu roku 2010.

Ferdu Mravence zná snad každý. Ne všichni ale ví, že proslulá komiksová postavička se na papíře poprvé objevila v Brně. Právě v něm ho před desítkami let nakreslil Ondřej Sekora. A má zdatné následovníky. V Brně vznikl i nejlepší český komiks letošního roku. Cenu Muriel 2010, obdobu filmových lvů, získal dvaačtyřicetiletý výtvarník Pavel Čech z Brna. Jeho dětská kniha Tajemství ostrova za prkennou ohradou porazila i dlouho očekávaný titul Muriel a oranžová smrt legendy českého komiksu Káji Saudka.

„Potěšilo mě to, ale srovnání s dílem Káji Saudka odmítám. On je modla,“ říká Čech. Jeho kniha nejen pro děti vypráví příběhy, které Čech v dětství zažil nebo zažít chtěl. „Kritici mi jen vytkli, že dětská kniha obsahuje motivy smrti. Ale ta k životu zkrátka patří,“ míní kreslíř.

Vyučený zámečník léta pracoval jako hasič. „Když nehořelo, stále jsem si na stanici čmáral,“ vypráví kudrnatý muž. Jeho vzhled odpovídá pohádkovému ladění příběhů, které vymýšlí. Život autora komiksů ale není pohádka. „Vydělávám malbou obrazů a občas vydám knihu. Komiksem se u nás živí jen Štěpán Mareš. Možná kdybych žil sám a spokojil se s pytlíkem rýže na den, tak by to šlo,“ říká Čech.

Rád si vybavuje chvíli, kdy mu bratranec poprvé ukázal americký komiks. „Nebylo mi ani deset a barevná okénka jsme prohlíželi jako svátost,“ vzpomíná Čech. První postavu, inspektora Lovina, vytvořil už ve čtvrté třídě. Potom vymyslel Honzu Štístka, Ruddyho a další postavy. V šuplíku má i nevydané komiksové zpracování brněnských pověstí.

„Jsem ještě stará škola. Vezmu A3 a kreslím od začátku do konce, nepracuji na počítači,“ říká výtvarník. Na rozdíl od západní komiksové produkce si Čech své příběhy zároveň píše, kreslí a vytváří i originální písmo. „Takzvaný lettering, tedy vyplňování bublin písmem, je na západě samostatným povoláním,“ podotýká Čech.

Všechno začal Aargh!

Brněnský komiks ožil před deseti lety zejména díky dvěma kamarádům z brněnské fakulty architektury. Tomáš Prokůpek a Tomáš Kučerovský tehdy začali vydávat komiksový sborník Aargh!. „Komiksové citoslovce Aargh jsme do názvu dali z recese. Zpočátku jsme se bavili představou nesrozumitelného zvuku, který v obchodě vysloví zájemce o sborník,“ vzpomíná pětatřicetiletý Prokůpek. V jeho komiksu vystupují postavy Klacka a Fracka. „Klacek má ulízlé vlasy, Fracek má ježka,“ říká Prokůpek, který na Univerzitě Palackého v Olomouci zkoumá s kolegy bohatou historii českého komiksu.

Již zmiňovaný Ondřej Sekora, jeden ze zakladatelů českého komiksu, například pocházel z Králova Pole. „Sekora byl geniální. Vymyslel řadu postav, včetně té nejslavnější, Ferdy Mravence,“ vyzdvihuje Prokůpek.

Oslovení tvůrci vnímají Brno jako baštu alternativního komiksu, a to nejen zásluhou Aarghu!, ale také dalšího brněnského sborníku Bubble Gun či webu komiksarium.cz. „Výtvarníci, kteří dělají byznys, odešli pracovat do Prahy a na komiks nemají čas. Ti, co jsou v Brně, si najdou čas dělat komiks tak, jak je to baví,“ myslí si pětatřicetiletý výtvarník Kučerovský.

Jeho komiksy se vymykají tradičnímu pojetí čtverců se stálými postavami či bublin s texty. „Zkouším, co komiksové médium snese. Nebojím se příběhů bez textů, bublin i čtverečků. Jako komiks jsem ztvárnil i architektonický projekt,“ říká muž, který se živí jako ilustrátor.

Do Arghu! přispívají čeští i zahraniční autoři bezplatně. „Pro tvůrce komiksů je to čest,“ tvrdí Vladimír Tučapský z Líšně. Tohoto dvaapadesátiletého výtvarníka považuje Prokůpek za zásadního tvůrce. „Už na konci osmdesátých let, kdy u nás lidé chápali komiks jen jako zábavný žánr, vydal experimentální příběh Pouť do země šafránu,“ říká Prokůpek.

Tučapský v něm kombinuje kresbu, výstřižky z novin a komiksy jiných autorů. Když si hrdina komiksu zranil pravou ruku, maloval autor pár okének roztřesenou levou rukou, aby zranění zdůraznil. Okénko komiksu, v němž pršelo, zase rozpil. A další třeba opálil. „Ovlivnila mě šedesátá léta, zlatá doba dětských časopisů. Měl jsem rád i tehdejší noviny Sedmička,“ vzpomíná Tučapský. Komiks tvoří přes čtyřicet let. „Moji vrstevníci už toho nechali, takže trochu vyčnívám,“ říká muž, kterému zanedlouho vyjde další komiks nazvaný Náčrtník.

Komiksy dnes vycházejí i na Facebooku. „Jsem Fagi. Je mi třináct let. Narodila jsem se v Brně, a když píšu o tomhle městě, mívám občas křeč - OBRNU,“ odpověděla Sedmičce e-mailem postavička Fagi.

Nikdo neví, kdo její černobílé stripy neboli krátké příběhy vytváří. Přesto nedávno vyšla kniha Jsem Fagi. Brněnské divadlo DNO dokonce uvádí hru inspirovanou komiksem Svět podle Fagi.

Jednoduchou barevnou formu zase předvádí devětadvacetiletá Vendulka Chalánková z Brna. „Komiksy vystřihuji z barevných papírů a dokresluji fixami,“ říká Chalánková. Stripy vytváří sedm let a nedávno je vydala v knize Cukr&počasí. „Příběhy jsou autobiografické, vystupuji v nich jako postava s tmavými vlasy,“ vysvětluje Chalánková.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!