Jubilant ve světě muzikálu | E15.cz

Jubilant ve světě muzikálu

Hudební divadlo Dostavník se může pochlubit bohatou historií. Brzy oslaví čtyřicáté narozeniny.

Při své cestě po světě divadelních prken svezl 143 herců a hereček, osmačtyřicet baletek, sedmadvacet hudebníků a dvacet režisérů a choreografů. Mezi nimi i budoucího ministra kultury. Uháněl po rovných okreskách, plahočil se po klikatých cestičkách, stál na mnoha křižovatkách. Ale nikdy nezastavil úplně. Ve středu 1. prosince to bude přesně čtyřicet let, co se přerovský divadelní soubor Dostavník dal do pohybu.

Vedení někdejšího Klubu dopravy a spojů nabídlo tenkrát několika nadšencům ideální podmínky pro fungování jejich spolku. A protože bylo zvykem dávat souborům název podle zřizovatele, dostalo divadlo název Dostavník.

Budoucí ministr byl ras

Ochotníci se poprvé představili s revue S Dostavníkem kolem světa a úspěch v Československu, Polsku a NDR slavili i s dalšími pořady a kabarety. „V té době jsme měli taneční orchestr, dobré zpěváky a herce i osmičlenný jazzbalet,“ vzpomíná na zázemí Ivo Kolařík, který stál u zrodu Dostavníku a nyní je jeho producentem.

Brzy divadelníci přišli s prvním muzikálem Přepadení Dostavníku a po jeho úspěchu následovaly další, například Bosá balada nebo Děti noci. Režie her se ujal Kolařík, ryze ochotnické pojetí ale po prvním desetiletí pozvedla začínající spolupráce s profesionály.

Olomoucká autorská dvojice Pavel Dostál a Richard Pogoda se v osmdesátých letech přičinila o umělecky nejhodnotnější období Dostavníku. Muzikál Lysistrata a ty druhé zvítězil v krajském kole soutěže amatérských souborů. Jen o vlásek unikla souboru nominace na Jiráskův Hronov. „Nejspíš bychom na Hronov i jeli, ale Dostál si do své práce nenechal od porotců přehlídky vůbec mluvit,“ vypráví Kolařík.

Podobně nekompromisní byl budoucí ministr kultury i k souboru Dostavníku. „Když třeba na zkoušce zjistil, že herci nejsou připravení, otočil se a jel zpět domů do Olomouce,“ vzpomíná Kolařík. Za pozdní příchody na zkoušky platili ochotníci pokuty.

Do Hronova se Přerovští pod Dostálovým vedením přeci jen podívali. To když soubor nastudoval Werichovu hru Helenka je ráda.

Krize po revoluci

Zlatá éra Dostavníku skončila s listopadovou revolucí a odchodem Dostála do politiky. Přerovští těžko hledali nového režiséra, chybělo jim zázemí a peníze. „Mysleli jsme, že skončíme, zájem lidí o divadlo poklesl,“ přibližuje Kolařík neradostnou etapu.

Po vlastní inscenaci Havlovy Žebrácké opery začali divadelníci v polovině devadesátých let opět spolupracovat s profesionály. Jiří Vobecký ze Slováckého divadla Uherské Hradiště režíroval dvě hry, pak se Dostavník spojil s členkou Moravského divadla Olomouc Vlastou Hartlovou. Ta se kromě choreografie brzy ujala i režie Dostavníku.

V roce 2002 uvedl soubor své první plně autorské představení v historii. Debutující Zdeněk Hilbert napsal scénář, hudbu i písňové texty komedie Robin Hood aneb Jak to bylo doopravdy. Druhý „hattrick“ se autorovi podařil letos. Jeho hudební epos Odysseus aneb Leporelo ro©ku patří k nejambicióznějším projektům divadla a na nedávné přehlídce Voskovcova Sázava získal řadu ocenění od poroty i diváků.

Dostavník je tedy i ve svých čtyřiceti letech ve formě. „Zájem mladých o divadlo už sice není takový jako dřív, ale každý rok pořádáme konkurzy a soubor se nám daří omlazovat,“ uzavírá optimisticky Kolařík.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!