Elinku vystřídal vlak na naftu | E15.cz

Elinku vystřídal vlak na naftu

Na trati do Bechyně už nepojedou jen elektrické soupravy. Vlaky s dieslovým motorem zkrátí čekání.

Jezdí po ní od roku 1903. Je dlouhá čtyřiadvacet kilometrů. Ve své době byla unikát. Teď se dočkala menší technické revoluce. Trať Tábor-Bechyně už nebrázdí jen elektrické lokomotivy v čele s nostalgickou Elinkou. Od 12. prosince místní vozí hlavně Regionova, žlutá souprava poháněná naftou.
„Elektrické lokomotivy zůstanou jen na třech ranních spojích, které jsou nejvíc vytížené. Regionovy jsou menší, hodně lidí by pro ně mohl být problém,“ vysvětluje Pavel Kosmata, vedoucí skupiny obchodu a technologie v Krajském centru osobní dopravy. V průměru využije trasu Tábor – Bechyně devět set cestujících měsíčně. Žlutý vláček je podle Kosmaty pro pasažéry pohodlnější a pro dráhy ekonomičtější. Lokomotivu museli dříve v Bechyni odpojit a přepřahat. Teď strojvedoucí jen přejde na druhý konec vlaku a může jet. Zrychlí tím přestupové časy. Doteď lidé přestupující v Táboře na rychlík do Prahy čekali čtyřicet minut, do Budějovic dvaatřicet minut. Nově to je na hlavní město sedmnáct a na jih jen pět minut. Jízdní řád vlaků je jiný. Spojů podle Kosmaty na trati ale neubylo a jízdné zůstane stejné.
„Je zvláštní, když nějaká souprava na naftu jezdí pod dráty. Takhle si to určitě Křižík nepředstavoval. Chtěl dokázat, co elektrika umí,“ říká Vlastimil Zeman, jednatel Klubu přátel osobní dráhy Tábor –Bechyně a vypráví o unikátu první tratě v Rakousku-Uhersku. I když jsou Regionovy podle něj pohodlnější, mají své nevýhody. „Mohly by mít silnější výkon. Souprava je lehká, což je v těchto podmínkách nepříznivé. Na trati může být spadané listí nebo námraza na kolejích. Nezatíží to vahou, jako těžké elektrické lokomotivy,“ popisuje Zeman, bývalý přednosta táborského nádraží.
Přesto, že se od dob původní Křižíkovy mašiny čas cesty zkrátil zhruba o osmnáct minut, na rychlosti podle něj získat novodobé vlaky příliš nemohou. Na některých úsecích jedou maximálně šedesát kilometrů v hodině. Regionovy nejsou na Táborsku novinkou. Fungují ve směru na Milevsko i Horní Cerekev. „Do budoucna by mohly obsadit i tratě na Obrataň nebo Chýnov,“ uzavírá Kosmata.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!