Dráhy vědí, jak zabránit nehodě | E15.cz

Dráhy vědí, jak zabránit nehodě

Jedna žena zemřela, dvacet lidí se zranilo. To jsou následky srážky dvou vlaků u Vodňan.

Říká, že se znovu narodil. Ze srážky dvou vlaků u Vodňan vyvázl otec Kateřiny Mrvíkové s polámanými žebry. „Seděl u okýnka po směru jízdy. Jak do sebe vlaky narazily, naletěl na stoleček před sebou. Odvezli ho do budějovické nemocnice, byl na operaci a už je celkem v pořádku. Jen moc mluvit ještě nemůže,“ řekla dcera jednoho z pasažérů.
Osobní vlak jedoucí od Volar a posunovací vlak od Číčenic se srazily nedaleko Vodňanského nádraží ve středu 2. února ve čtvrt na devět ráno. Nehodu nepřežila osmašedesátiletá žena, dvanáct cestujících musely sanitky rozvézt po nemocnicích, osm jich lékaři ošetřili na místě.
Lidi, kteří bydlí v okolí tratě, ani nenapadlo, jaké neštěstí se stalo. „Byl jsem v dílně kousek odtud. Ránu jsem slyšel, ale myslel jsem si, že jen brzdí nákladní vlak,“ zmínil se Jaroslav Kovárna. Podle tiskového mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala selhal člověk. Strojvedoucí osobního vlaku měl ve stanici ve Vodňanech počkat do příjezdu manipulačního vlaku, zavolat dispečerovi a požádat ho o svolení k další jízdě. „Ani jednu z těchto povinností podle všeho nesplnil,“ dodává Drápal.

Třikrát selhal člověk

Takovému systému říkají zjednodušené řízení drážní dopravy a na trati mezi Číčenicemi a Volary už několikrát selhal. K první a nejtragičtější srážce došlo v roce 2004. V červenci se mezi stanicí Bavorov a zastávkou Strunkovice nad Blanicí čelně srazily osobní vlaky. Zahynuli dva cestující, dalších třiatřicet bylo zraněných. Strojvedoucí také nepočkal na souhlas dispečera, že může pokračovat. „Drážní inspekce už tehdy provozovateli drážní dopravy doporučila, aby zpřísnil své vnitřní předpisy pro tratě se zjednodušeným řízením,“ dodal Drápal. Podle tiskového mluvčího ze Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally je ale tento způsob na tratích, které nejsou tak frekventované, běžný.
Správa se ovšem rozhodla dát v roce 2007, kdy mimochodem došlo mezi stanicemi Vodňany a Bavorov k další srážce vlaků, na trať bezpečnostní zařízení zvané Radioblok. Funguje ve spolupráci s přístrojem, který v sobě musí mít lokomotiva. „Zatím ho jen testujeme. Je napojený na pohon, takže ve chvíli, kdy nedojde k hovoru mezi strojvedoucím a dispečerem, nemůže vlak jet dál,“ vysvětlil Halla. Zařízení testují na této trati na pěti vlacích. Bohužel nebylo v tom, který ve středu havaroval. „Až ho schválí drážní úřad a Správa železniční a dopravní cesty namontuje na tratě, můžeme uvažovat o tom, že ho koupíme,“ vysvětluje za České dráhy Radek Joklík.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!