Dálnice: bez tunelů + mýto | E15.cz

Dálnice: bez tunelů + mýto

Seškrtaný dálniční obchvat může mít pro Budějovice nepříjemné důsledky. Smog pohltí východní okraje včetně Dobré Vody. Ministerstvo dopravy chce variantu bez tunelů.

Podoba dálnice kolem Budějovic měla být velkorysá. Trasa pod povrchem, podjezd Dobrovodského potoka, tunel chránící lokalitu Pohůrka. Dvanáct kilometrů za dvaadvacet miliard korun. Po zásahu ministra dopravy Víta Bárty bude všechno jinak. „Varianta, kterou chtějí Budějovice, je strašně drahá,“ míní za investora šéf budějovické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl.
Projekt je zastavený. Posuzuje ho znovu expert. Určí, které detaily je možné oželet. Plán upraví projektanti, kteří zmenší počet mimoúrovňových křižovatek a sjezdů. Ušetřit se dá ale i na protihlukových stěnách, přechodech pro zvěř a hlavně tunelech. Kolem Pohůrky měl stát osmisetmetrový.
„Technicky složité jsou městem navrhované stavby jako je trasa pod potokem, kde by se musela přečerpávat voda. Nebo klimatizace tunelu,“ upozorňuje mluvčí ředitelství silnic Martina Vápeníková.
Pro obyvatele přilehlých obcí je to šok. Obchvat s tunely odsouhlasili před dvěma roky zastupitelé devíti vesnic. „Nedovedeme si představit, že na nás bude padat prach z dálnice,“ hrozí se starosta Dobré Vody Jiří Šabata. Obec leží na východní straně obchvatu. Někteří odborníci teď zpochybňují celou trasu dálnice, která je zanesená do územního plánu kraje. Před patnácti lety ji budějovičtí politici prosadili, aby tím vyřešili i obchvat města. Původně měla vést dál od centra po Lišovském prahu. „Dálnice a obchvat dohromady je nesmysl. Vznikne chaos,“ varuje architekt Ladislav Vonášek, který nabízí staronové řešení trasy po Lišovském prahu Jihočeskému kraji a ministerstvu dopravy. Tvrdí, že vyjde o třetinu levněji. A další problém? Jako dálnice by byl obchvat zpoplatněný mýtem.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!