Cyklostezky v Karviné: do ideálu je zatím daleko | E15.cz

Cyklostezky v Karviné: do ideálu je zatím daleko

Ivo Solecký

V Karviné chystají dvě nové cyklotrasy. Velká cyklostezka kolem Olše bude hotova za čtyři roky.

V Karviné existuje čtrnáct kilometrů tras a dalších čtrnáct vede z města, ale mnohdy jejich značení postrádají logiku a jsou zavádějící. Cyklista neví, kudy jet. Vyzkoušeli jsme si to s kolegou v praxi. Jeli jsme Lázeňskou cyklotrasou, projeli jsme se městem a vyjeli i za hranice České republiky.

Jako první problém se ukázalo na některých místech špatné, nebo zmatečné značení cyklostezek. Například v ulici Borovského u tiskárny. Cyklostezka je vyznačena na širokém chodníku vpravo i vlevo, takže zabírá celou šířku chodníku. Místo pro chodce už nezbývá.

Cyklistům se nelíbí ani způsob vedení jednotlivých tras. „Pro mě je nepochopitelné, proč stezka v ulici Osvobození, směrem od policie k pracáku odbočuje na silnici,“ říká k jedné z tras Radim Stadtherr. Karvinou zná dobře a volil by lepší způsob. „Chodník je zde dost široký a stezka by klidně po něm mohla pokračovat dál,“ dodává Stadtherr.

Při jízdě Karvinou jsme se také často setkali s tím, že lavičky pro odpočinek jsou umístěny přímo po straně cyklostezek. „Zdá se mi to nebezpečné, protože kdykoli mi může někdo vběhnout přímo pod kola,“ pronesl kolega Ivo Solecký.

Nebyli jsme spokojeni ani s mapou pěti cyklotras, kterou vydal magistrát. Jsou to vlastně typy na výlety po stezkách, které vesměs nejsou nijak značené. Na jejich zdolání musí člověk znát místní krajinu a řídit se pokyny v mapě. I přesto jsme s kolegou zabloudili.

Podle mluvčí však nelze mapku chápat jako klasickou cyklistickou. „Mapky vyšly před dvěma lety a vy jste první, kteří je nepochopili,“ uvedla mluvčí města Šárka Swiderová. Mapa obsahuje jen typy na výlet. „Tato mapka je pro turisty, kam se mohou na kole vydat. Trasy vedou jak po cyklotrasách, které jsou značeny černožlutě, tak po cyklostezkách, ty jsou značeny šipkami na cestách. Trasy směřují i na neoznačené silnice,“ upřesnila mluvčí Swiderová.

Pět typů na výlet se nám líbilo

I když jsme orientaci po Lázeňské cyklotrase nezvládli, líbila se nám. Projeli jsme lázeňským parkem, jeli několik metrů podél řeky Olše k darkovskému mostu. Na trase jsme se setkali i s paradoxy, na které však mapka upozorňuje. Museli jsme v zámeckém parku z kola sesednout, protože nám to přikazovala tabule s nápisem: Na kole jet zakázáno!

S kolegou jsme byli spokojeni se speciálními stojany pro bezpečné uzamčení kola, která jsou umístěny na několika místech ve městě. Příjemně nás překvapila i euroregionální trasa do sousedního Polska do Zebrzydowic. Zkrátili jsme si ji cestou přes les, a vyjeli v Karviné Hranicích. Celkem jsme po ní zdolali patnáct kilometrů.

Pokud vyjdou záměry zastupitelů, budeme jezdit jako v Rakousku

Člověk, který zavítal do sousedních států a projel se po jejich cyklotrasách, lehce sklouzne ke srovnávání. Například se známou dunajskou cyklostezkou v Rakousku. „Je perfektně upravená, zvlášť oddělená od chodníku i silnice. Nechybí perfektní značení,“ zavzpomínal na svou rakouskou výpravu kolega Ivo. Shodli jsme se na tom, že mít něco podobného podél řeky Olše, je lákavá představa. Dostat se z hustého silničního provozu do hezké krajiny a zajet si třeba do Českého Těšína nebo Bohumína. I tenhle obraz, jak jsme se dozvěděli, je splnitelný. Úředníci už na něm pracují.

Na kole a bruslích kolem Olše

Plánovaná velká cyklostezka, by měla propojit Karvinou, Bohumín a Český Těšín s dalšími obcemi. Trasa povede kolem řeky Olše a dlouhá bude padesát pět kilometrů. „Určitou část cyklostezky bychom chtěli mít s asfaltovým povrchem, aby tam mohli i bruslaři,“ dodala Swiderová. Trasa se připravuje jako společný projekt příhraniční spolupráce a peníze na ni chtějí zastupitelé získat z fondů evropské unie. Vybudování cyklostezky by mělo být dokončeno v roce 2013.

Polepší si i městské cyklostezky

Letos by se měly dokončit dva projekty městských cyklotras. „Jsou to cyklostezky podél ulice Borovského od univerzity až ke hřbitovu, a v ulici Žižkova směrem do Polska. Budou mít úplně nový povrch s barevně odlišeným chodníkem,“ upřesnila mluvčí města. Cyklisté se tak budou moci pohodlně dostat až na hranici Polska.

Autor: Ivo Solecký
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!